آموزش روغن موتور

تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90

تصویر گیربکس و تفاوت روغن های آن

تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90

سلام به دوستان همیشگی یزدان اویل.
در این مقاله در کنار شما هستیم تا در مورد تفاوت روغن گیربکس 75W80 و 75W90 صحبت کنیم در صورتی که در دفترچه خودروی شما این عبارات به عنوان روغن گیربکس نوشته شده است و شما شک دارید که کدام گزینه را باید استفاده کنید، همراه ما باشید تا در مورد این واسکازین ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. ما همواره اطلاعات و تمامی دانش فنی خود را سعی می‌کنیم در بخش آموزش “یزدان اویل” در اختیار شما قرار بدهیم تا شما بتوانید با خیال راحت تر از محصولات مختلف برای خودروی خودتان استفاده نمایید.
دقت کنید که هر گونه سوال یا پرسشی در مورد انواع روغن ها و روان کارهای خودرو دارید می توانید در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید.

روغن گیربکس چیست؟

گیربکس خودرو وظیفه مدیریت انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را دارد و این انتقال قدرت توسط گیربکس مدیریت می‌شود. یعنی اینکه در سرعت پایین و در دور پایین ممکن است شما احتیاج به قدرت بیشتری داشته باشید پس گیربکس رزوه هایی را درگیر می‌کند و چرخ دنده هایی را درگیر این کار می‌کند که در سطح پایین تری قرار دارد و در صورتی که شما نیاز به سرعت بیشتر و قدرت کمتری داشته باشید دنده های دیگری را درگیر می‌کند و این تغییر در دنده های مختلف که همان تعویض دنده خودرو می باشد، کار اصلی گیربکس است. با توجه به این که این کار  درون یک محفظه ای با جنس فلز انجام می گیرد و تمامی این چرخ دنده ها از جنس فلز می باشند، نیازمند یک روانکاری دائمی می باشد.

کار روغن گیربکس انجام این روانکاریست پس عملا روغن گیربکس در بین چرخ دنده های مختلف می گردد و عملیات روانکاری را در بین آنها انجام میدهد. پس روغن گیربکس یک روغن بسیار مهم است و در صورت نبود آن درون گیربکس هر خودرویی فورا به گیربکس و قطعات آن آسیب وارد شده و گیربکس متلاشی و نابود میشود پس رسیدگی و توجه به این روغن بسیار مهم و حائز اهمیت است.

کاربرد روغن گیربکس

همانگونه که در بخش قبلی مطرح شد روغن گیربکس در بین این چرخ دنده ها می چرخد و عملیات روانکاری را انجام میدهد. در واقع چرخ دنده ها معمولاً تا نصفه غرق در روغن گیربکس می باشد و با چرخش آنها این روغن به بالای محور دایره ای شکل چرخ دنده ها آمده و روانکاری را به صورت کامل در کل این چرخ دنده انجام می دهد.
روغن گیربکس حساسیت های مختلفی دارد و برای هر خودرویی استانداردهای لازم به خود را دارد پس شما باید روغن گیربکس را به موقع تعویض کنید و حتما از روغن گیربکس مناسب خودرو خودتان استفاده کنید. در این مقاله ما سعی داریم در مورد زمان تعویض روغن گیربکس و انواع آن که در عنوان این مقاله صحبت شده است اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

جهت خرید انواع روغن گیربکس روی لینک رو به رو کلیک کنید. =============== روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس هم مانند هر مایع یا هر روانکاری یک تاریخ و میزان استفاده مجاز و نرمال دارد. شما باید این نکته را دقت کنید که بیشتر از حد نرمال اگر از این روانکار استفاده کنید دیگر توانایی روانکاری در بین چرخ دنده های گیربکس خودروی شما را ندارد و باعث آسیب به گیربکس می شود پس حتما مواظب باشید که این روغن را باید به موقع تعویض کنید.
از لحاظ زمان هر دو سال الی سه سال یکبار و از لحاظ حرکت هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر یکبار، باید روغن گیربکس هر خودرویی به صورت کامل تعویض شود اما روغن گیربکسی که برای خودروی شما استفاده می شود باید با استانداردهای لازم خودروی شما منطبق باشد.

روغن گیربکس 75W80

ویسکوزیته یا میزان شل یا سفت بودن برای هر مایعی مطرح است. به عنوان مثال ویسکوزیته عسل زیاد و ویسکوزیته آب کم است، یعنی مثلاً اگر بخواهیم با اعداد نشان دهیم ویسکوزیته  عسل با عدد ۳۰۰ و ویسکوزیته  آب عدد ۱۰ می باشد پس هر آنچه که عدد ویسکوزیته بیشتر است، یعنی مایع مورد نظر ما سفت تر می باشد. از لحاظ استاندارد 75W80 معنای متفاوتی دارد؛ عبارت W مخفف Winter یا زمستان است عدد قبل از W نشان دهنده میزان ویسکوزیته یا شل یا سفت بودن روغن گیربکس در فصل سرد سال می باشد. یعنی در زمستان ها روغن گیربکس شما با عدد ۷۵ میزان شلی و سفتی آن نشان داده می شود اما در تابستان ها عدد یا هوای عادی عدد بعد از W به عنوان ویسکوزیته آن روغن شناخته می شود که عدد ۸۰ بدین معنی است که در تابستان ها و هوای عادی این روغن گیربکس سفت تر از حالتی است که هوا سرد میباشد اما این موضوع چه سودی دارد؟
در ادامه همراه ما باشید تا در بخش بعدی در این مورد صحبت کنیم.

اعداد این روغن گیربکس چه معنایی می دهد؟

این اعداد نشان دهنده ی مولتی گرید یا چند درجه ای بودن روغن است و یک خاصیت بسیار مهم برای هر روغنی در نظر گرفته می‌شود یعنی اینکه در فصل سرد روغن شل تر است و در صورتی که شما صبح زود استارت به خودروی خود می زنید گیربکس راحت تر و روان تر شروع به کار می کند چرا که در هوای سرد روغن خود به خود کمی سفت میشود و با پایین بودن ویسکوزیته، روانکاری اولیه بهتر صورت می گیرد اما عدد دوم که بیشتر است در فصل تابستان به کارمان می‌آید چون در فصل تابستان خود به خود روغن کمی شل تر از حالت عادی خود می شود و باید ویسکوزیته ی بیشتری داشته باشد که بخار نشود و روانکاری لازم را انجام دهد و بیش از حد شل نباشد. این معانی، معانی اعداد واسکازین یا همان روغن گیربکس 75W80 است.
در حال حاضر شما با مفهوم این عدد آشنا شده اید و اینکه چرا یک گیربکس از روغن 75W80 استفاده می کند و چرا گیربکسی دیگر باید از 75W90 استفاده کند موضوعیست که در ادامه این مقاله با هم بررسی میکنیم.

روغن 75W80 برای چه خودروهایی استفاده می شود؟

خودروهایی مثل پراید، ۲۰۶ تیپ ۵، دنا، رانا، خودروهایی که موتور و گیربکس تیوفایو دارند و انواع خودروهایی که در دفترچه  راهنمای خودروها این عبارت نوشته شده است باید از این روغن گیربکس استفاده کنند.

 

روغن گیربگس 75W90

روغن گیربکس های 75W90 در فصل سرد سال هیچ تفاوتی با روغن گیربکس های 75W80 ندارد. دلیل علمی این موضوع در بالا گفته شد چرا که عدد قبل W یعنی ۷۵، یعنی ویسکوزیته  این دو روغن گیربکس در فصل سرد یکسان هستند. یعنی در فصل سرد هر دو به یک میزان ویسکوزیته دارند و میزان شلی و سفتی آنها در فصل سرد یکی است اما نکته  اساسی به عدد بعد از W می گردد یعنی در فصل تابستان این روغن گیربکس ها با هم متفاوتند. روغن گیربکس 75W90 در فصل تابستان سفت تر از روغن 75W80 است پس برای گیربکس هایی که در فصل تابستان نیاز به روانکاری بیشتری دارد و در صورتی که روغن گیربکس آنها شل تر باشد آسیب می بیند، در دفترچه راهنمای آنها پیشنهاد شده است که از روغن گیربکس های 75W90 استفاده کند.

تفاوت دقیق 75W80 و 75W90 در چیست؟

همانگونه که در بالاتر گفته شد تمامی جزئیات این دو اعداد برای اولین بار بصورت کامل مطرح و بررسی شد. تفاوت آنها در عدد آخر است یعنی در فصل گرما ویسکوزیته یا میزان سفتی و شل بودن روغن گیربکس 75W90 بیشتر از 75W80 و گیربکس هایی که این موضوع در تکنولوژی ساخت آنها مهمتر است باید از روغن گیربکس های 75W90 استفاده کنند.
خودروهایی مثل تییا و ریو، برای آنها پیشنهاد شده است که از روغن گیربکس های 75W90 استفاده کند اما آنچه که در تجربه فردی و تیم فنی یزدان اویل وجود دارد این نکته است که در صورتی که از روغن گیربکس های 75W80 هم برای تیبا و ریو استفاده کنید مشکلی برای آن پیش نمی‌آید مگر در هواهای بسیار گرم. پس نگران تفاوت این دو روغن نباشید‌.

 

کلام آخر

با توجه به مشخصات و اطلاعات فنی که در مورد تفاوت روغن گیربکس 75W80 و 75W90 مطرح شد شما باید این نکته را بدانید که بهتر است در صورتی که در خودروی شما هر کدام از این روغن گیربکس توصیه شده است، از آن روغن گیربکس استفاده کنید اما در صورتی که نتوانستید روغن گیربکس 75W90 را پیدا کنید می توانید از روغن گربکس 75W80 هم به عنوان جایگزین استفاده کنید اما در مکان‌های بسیار گرم مواظب گیربکس خود باشید و همواره آن را توسط کارشناسان فنی چک کنید و بررسی کنید که مسئله و مشکلی برای گیربکس خودروی شما پیش نیاید.
یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودروتان محافظت کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/تفاوت-روغن-گیربکس-75w80-و-75w90/ (22)
  • https://yazdanoil ir/تفاوت-روغن-گیربکس-75w80-و-75w90/#:~:text=تفاوت دقیق 75W80 و 75W90 در چیست؟&text=تفاوت آنها در عدد آخر گیربکس های 75W90 استفاده کنند (2)
  • تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 85w90 (1)
  • روغن گیربکس پژو ۲۰۶ 75w90 (1)
  • روغن گیربکس ۷۵-۹۰ برای ۲۰۶ تیپ ۵ (1)
  • فرقق واسگازیم 75 80 (1)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

54 دیدگاه در “تفاوت روغن گیربکس 75w80 و 75w90

  1. یدالله شریف گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    1. یزدان اویل گفت:

      آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی، روبه روی بانک تجارت، فروشگاه روغن موتور یزدانیان.
      شماره تماس: 06633418777

  2. مسعود گفت:

    سلام وقت بخیر من برای تیبا در فصل سرد سال از واسکازین75w80 استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام مشکلی نیست میتونین استفاده کنین.

  3. حمید گفت:

    با عرض سلام اگه برای رانا از روغن گیربکس 75w90 استفاده کنیم مشکل داره؟

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام مشکلی پیش نمیاد اما طبق دفترچه راهنما بهتره از 75W80 استفاده کنید.

  4. علی گفت:

    سلام خیلی خوب توضیح دادین فقط اگر در مورد GL5 و GL4 هم توضیح میدادین خیلی عالی میشد من ۲۰۶ تیپ دو مدل پایین دارم هرکی یچیز میگه علتشم اینه که میگن مدل پایین باید روغن سفتر استفاده کنه برای تیپ دو 75W90GL4 خوبه یا GL5?

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام ممنون از نظر شما اون هم توی یک مقاله توضیح میدیم ولی برای 206 قدیمی میشه از GL4 هم استفاده کرد ولی 80W90 GL4 یا GL5 مناسب ترین گزینه برای خودرو شماست.

  5. یاسر گفت:

    سلام ببخشید ماشین پرایدم مدل نود و یک هست یه صدای زوزه ریزی گیربکسش داره که بیشتر تو سکوت یا سرعت پایین صداشو میشنوی روغن گیربکسشم 85..90کاسپین ریختم چه واسکازینی برای رفع زوزش پیشنهاد میکنین؟؟ در ضمن بگم گیربکسو باز کردم هیچ مشکلی نداشت همه وی سالم بود!؟

  6. محمد گفت:

    سلام بزرگوار
    ممنون از مقاله بسیار خوبتون
    من عسلويه زندگی میکنم و هوا به شدت گرم و مرطوبه خودروی من سورن پلاس مدل 1401 هستش شما چه روغن گیربکسی رو پیشنهاد میدید؟
    75w80
    یا
    75w90
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یزدان اویل گفت:

      در هوای گرم قطعا 75W90 عملکرد بهتری داره.

      1. سید گفت:

        سلام وقت بخیر
        برای روغن گیربکس تیبا ۲ توی مازندران چی پیشنهاد میکنید؟ برند بیوموتورز خوبه ؟
        رفتم تعویض روغن برام برند بیوموتورز 75w80 پیشنهاد داد و میگه ۷۵w90 با 75w80 برای تیبا فرقی نداره… نمیدونم درست میگه یا نه …
        ممنون میشم جواب بدید

        1. یزدان اویل گفت:

          سلام تقاوتشون رو توی همین مقاله کامل توضیح دادیم ولی برای شما خیلی تفاوتی نداره اون برند رو ما نمیشناسیم برند های شرکتی بهتون پیشنهاد میشه که در لینک زیر هستند
          https://yazdanoil.ir/product-category/gearbox-oil/?filter_%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%D9%88%DB%8C-sae=75w80

  7. علی گفت:

    سلام.تشکر از مقاله خوبتون .برای تارا دنده ای مدل ۱۴۰۱ روغن گیربکس ۷۵w 80 خوبه یا 75w90???

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 75W90 بهتره

      1. علیرضا کیوانی گفت:

        سلام
        مگه نگفتید tu5 ها ۸۰-۷۵ مناسب هست
        تارا هم که همون tu5+هست
        مطمئنید ۹۰-۷۵ مناسب این خودرو هست؟

  8. سیدحسین گفت:

    بسیار زیبا وساده بیان کردید فقط بفرمایید روغ ۷۵w۹۰
    هم مدل GL4موجوده هم GL5
    کدومشو بریزیم بهتره؟

    1. یزدان اویل گفت:

      متشکرم اگه با بودجه مشکل ندارین GL5 استفاده کنید.

  9. مجید گفت:

    سلام.من تیبا ۲با کارکرد ۱۰ هزار تا دارم.ماشین سرد بودنی دنده عقب ک میگیرم تقه میزنه ب ماشین و سخت جا میره.وقتی بعدش رانندگی میکنم خوب میشه فقط اول کار ماشینه اینطوره.چیکار کنم ب نظرتون از روغن گیربکس میتونه باشه؟ چه واسکازینی استفاده کنم؟ممنون میشم کمکم کنید

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 7580 بریزین جنس خوب مشکلتو حل میشه آترود GL5 پیشنهاد میشه توی سایتم هست:
      https://yazdanoil.ir/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3-75w80-%d8%a2%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%af-1-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c-ep-sento-apigl5/

  10. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر پژو پارس xu7p یا همون پارس موتور جدید چه روغن گیربکسی باید استفاده بشه ،؟

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 75W80

  11. سپهر گفت:

    سلام برای رانا سقف شیشه ای که گیربکس ۶ سرعته دستی داره چه روغن گیربکسی باید استفاده بشه؟ متاسفانه توی دفترچه اشاره ای نشده، ۷۵ ۸۰ ریختم دنده ها استخونی و با صدا جا میره

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 7590 رو امتحان کنید.

  12. ایرج گفت:

    سلام دفترچه ساینا روغن گریبکس مناطق معمولی 75w90گفته وگرمسیر80w90 ومقدارش دونیم لیتروgl4باشه

    نمایندگی میگه 85w90بریزید به نظر شما کدام درسته و۸۵زمستال روان‌تر یا سفت تر من اراک هستم
    یه جا نوشته بود Gl5درگریبکس های که قطعه برنجی دارن خورندگی ایجاد میکنه
    لطفا راهنمای کنید

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 7580 بهتون در اراک جواب میده.

  13. رضا گفت:

    با سلام
    برای پارس xu7p چه روغنی مناسب می باشد 75w 80 یا 75w 90
    و آیا نوع روغن گیربکس توی دفترچه نوشته شده ؟
    با تشکر

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 7580 مناسبه.

      1. رضا گفت:

        سلام
        برای مناطق گرمسیر چطور ؟

        1. یزدان اویل گفت:

          کلا یک درجه بالاتر

  14. اکبر تقی نژاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر. برای پژوپارس سال در استان فارس واسکازین 75w90 بهتره یا 75w80. منطقه ما مایل به گرمه

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 75W90

  15. محمدرضا گفت:

    سلام برای خودرو رنو مگان با گیربکس دستی چه روغنی برای گیربکس باید استفاده کنم؟

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 75W80

  16. ولی پور گفت:

    سلام خسته نباشید.
    برای ال90 مدل 1390، ایرانول ( 75w-80 xp ) یا بهتام ( RT 75w-80 ) ? شما باشید کدوم رو انتخاب میکنید؟ سپاس.

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام
      بهترین گزینه توتال اماراتی هست.

  17. سامان گفت:

    سلام قربان برای کوییک معمولی کدام مناسبه ۷۵۸۰ ریختم اگه آسیب میزنه عوض کنم ۷۵۹۰ بریزم ممنون میشم جواب بدین

    1. یزدان اویل گفت:

      زیاد فرقی ندارند.

  18. سامان گفت:

    سلام من کوییک دارم ۷۵۸۰ ریختم اگه ۷۵۹۰ خیلی بهتره عوضش کنم ممنون

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام نیازی به تعویض نیست

  19. آرش گفت:

    سلام
    برا پارس tu5 چه روغن گیربکسی بریزیم

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام 75W80

  20. حسن گفت:

    سلام من روغن 75W90 باز کردم خیلی شل و روان بود مگه نباید سفت باشه یا درسته من اشتباه میکنم.

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام تشخیص ویسکوزیته با دستگاه انجام میشه.

  21. حمید گفت:

    سلام من روغن گیربکس پژو موتور قدیمxu7رو ک چندین سال بود عوض نشده بود عوض کردم بعدش دنده یک قر صدا میکنه و بد جا میخوره چه روغنی بریزم که بهتر بشه یا صدا نده. البته نمیدونم چه روغن گیربکسی ریختم توش. راهنمایی کنید

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام مهم هست چه روغنی ریختین میتونین 75W80 رو امتحان کنین. البته گاهی ایراد در سیستم گیربکس هست که با تعویض روغن مشهود میشود.

  22. داوود گفت:

    سلام استاد ماشین لیفان ۶۲۰ موتور۱۸۰۰ کدوم روغن بهتره استفاده کنم…۷۵*۹۰ …یا ۸۰*۹۰ این دوگزینه نوشته….البته ما استان هرمزگان هستیم که اکثر ماه ها هواگرمه ….ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یزدان اویل گفت:

      در مناطق گرم 80W90
      مناطق سرد 75W90

      1. احمد امیری گفت:

        سلام تارا ۶ دنده تازه دو ماهه تحویل گرفتم از لحظه اول دنده ۱ و ۲ زوزه داشت. یه گیربکس کامل عوض کردم که مشکل به هیچ عنوان برطرف نشد.زوزه پیکان داره تو برگشت دنده ۱ و ۲ و مقداری هم تو ۳ زوزه داره که با دور بالا کم کم محو میشه. روغن چی بریزم که هم زوزه رو بگیره و هم دنده ها رو سفت تر نکنه

        1. جواد علیزاده گفت:

          سلام
          من ماشینم ۲۰۷ موتور tu5هست کرج زندگی میکنم وقتی ماشین سرده دنده هام بد جا میره تو تابستون نسبتا بهتر میشه ولی زمستون اذیت میکنه
          شما چه روغنی پیشنهاد میدین ؟؟
          75w80یا ۷۵w90 ؟؟؟
          چه مارکی ؟؟

          1. یزدان اویل گفت:

            دورود بر شما 7580 توتال اماراتی در سایت هم موجود هست

      2. احمد امیری گفت:

        سلام تارا ۶ دنده تازه دو ماهه تحویل گرفتم از لحظه اول دنده ۱ و ۲ زوزه داشت. یه گیربکس کامل عوض کردم که مشکل به هیچ عنوان برطرف نشد.زوزه دف پیکان داره تو برگشت دنده ۱ و ۲ و مقداری هم تو ۳ زوزه داره که با دور بالا کم کم محو میشه. روغن چی بریزم که هم زوزه رو بگیره و هم دنده ها رو سفت تر نکنه

  23. ایمان گفت:

    سلام عزیز وقتتون بخیر ببخشید من ۷۵۸۰ و ۹۰ رو دیدم تعویض روغن با هم ریخت الانم زمستان هست…ماشینم پارس tu5 هست …فکر کنم حواسش نبود ب نظرتون مشکلی نداره ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.