آموزش تعویض روغن موتور, آموزش روغن موتور

زمان تعویض روغن ترمز ساندرو

تصویر موتور ساندرو

زمان تعویض روغن ترمز ساندرو

سلام به همراهان همیشگی یزدان اویل.
امروز در این مقاله قرار است در مورد زمان تعویض روغن ترمز ساندرو صحبت کنیم. موضوعاتی که در مورد آن صحبت می کنیم بر اثر سوالاتی است که در تماس های تلفنی و یا فرم ارتباط با ما در سایت “یزدان اویل” تکمیل می گردد،  و بیشترین مورد آن را در این بخش از یزدان اویل، یعنی بخش آموزشی فروشگاه اینترنتی “یزدان اویل” خدمت شما پاسخ می دهیم تا شاید این سوال هم سوال شما باشد و شاید شما بتوانید در مورد این سوال پاسخ خود را پیدا کنید.
در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در مورد زمان تعویض روغن ترمز ساندرو صحبت کنیم. در ابتدای مقاله در مورد خودرو ساندرو، مشخصات فنی ساندرو و سیستم ترمز ساندرو صحبت میکنیم. در ادامه این مقاله در مورد روغن ترمز برای خودرو ساندرو، رنگ روغن ترمز ساندرو و نحوه  تعویض روغن ترمز ساندرو نیز صحبت خواهیم کرد و در انتها نیز زمان تعویض روغن ترمز و اینکه در چه کیلومتری و یا در چه زمانی باید روغن ترمز ساندرو را تعویض کنیم، با هم صحبت خواهیم کرد.
پس در صورتی که این خودرو را دارید و می خواهید زمان تعویض روغن ترمز این خود را بدانید و یا اینکه می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خودرو ساندرو داشته باشید، همراه ما باشید تا در این مقاله بیشترین اطلاعات فنی در مورد روغن ترمز ساندرو را با شما در میان بگذاریم.

ساندرو

خودروی ساندرو نسخه فیس لیفت از خودرو ال ۹۰ است، که در واقع نسخه هاچ بک ال ۹۰ می باشد. این خودرو در ابتدا به عنوان یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت در بازارهای جهانی ارائه شده است، که توسط شرکت داچیا یکی از زیر مجموعه های رنو تولید می‌شود. این خودرو روی پلتفرم تندر ۹۰ ساخته شده است با این حال از لحاظ فاصله  دو محور جلو و عقب دو سانتیمتر فاصله کمتری نسبت به ال نود دارد. از لحاظ ظاهری ساندرو طراحی بهتری از نسخه  صندوقدار یا همان ال ۹۰ را دارد و یک مدل کراس از این خودرو نیز با نام ساندرو استپ وی به بازار ارائه شده است. این خودرو هاچبک با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک روانه ی بازار ایران شد اما در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ها تولید این خودرو متوقف شد در حالیکه عرضه نسل سوم آن به بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ شروع شد و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اسپانیا و آفریقا می باشد.

مشخصات فنی ساندرو

خودرو ساندرو بسیار با کیفیت و طرفداران بسیار زیادی در بازار دارد حتی نسخه های دست دوم آن نیز بسیار پرطرفدار هستند. حجم موتور ساندرو ۱/۶لیتر، این خودرو دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ می‌باشد. تنفس موتور خودرو ساندرو طبیعی و با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن بر متر حرکت می کند.
گیربکس این خودرو در دو نوع دستی با ۵ سرعت و ۴ سرعته  اتوماتیک به بازار ارائه شده است. محور محرک ساندرو، دیفرانسیل جلو و شتاب صفر تا صد آن چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است. حداکثر سرعت رسمی ثبت شده برای ساندرو ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می باشد. آپشن های مختلفی بر روی این خودرو نصب شده است از قبیل؛ مانیتور، ترمز ضد قفل و گرمکن آینه بغل و آینه بغل برقی و امکانات متفاوت دیگری که در ساندرو مشاهده می گردد.

ترمز ساندرو

خودرو ساندرو هم همانند همه  خودروهای دیگر دارای یک سیستم ترمز می باشد. سیستم ترمز و بوستر ترمز و تمام اجزای سیستم ترمز خودرو ساندرو بسیار با کیفیت هستند و تاکنون گزارش های خرابی بسیار کمی از ترمز این خودرو ارائه شده است، چراکه شرکت رنو و تولیدی خودروهای رنو قطعاً بر روی سیستم مهمی مانند ترمز تاکید بسیاری دارد و از اجناس بسیار با کیفیت و بسیار کاربردی برای ترمز رنو ساندرو استفاده شده است.

تصویر ساندرو در طبیعت

ساندرو در بررسی مشخصات فنی

روغن ترمز برای ساندرو

خودرو ساندرو هم مانند همه خودروهای دیگر یک روغن به عنوان روغن ترمز احتیاج دارد که این روغن ترمز در محفظه  ترمز خودرو ساندرو قرار می‌گیرد و در ادامه از این محفظه توسط لوله های مخصوص تا چهار چرخ خودرو ساندرو ادامه پیدا می‌کند، پس این روغن به صورت چرخشی در مسیر لوله های ارتباطی بین بوسه و چرخ ها وجود دارد. همچنین مقداری روغن اضافه تر در منبع وجود دارد تا در صورت کاهش سطح و یا تحولی در سیستم ترمز، منبع به عنوان یک ذخیره عمل کرده و روغن ترمز ذخیره را وارد سیستم ترمز خودرو ساندرو استپ وی بکند.

رنگ روغن ترمز ساندرو

خودرو ساندرو از استانداردهای مختلفی برای روغن ترمز خود استفاده می‌کند.
انواع روغن ترمز که اکنون در بازار هستند در نوع DOT3,DOT4 و DOT5 بیشتر ارائه می گردند. اما برای ساندرو می توان هم از نسخه ی دات ۳ و هم از نسخه ی دات ۴ استفاده کرد اما آنچه که توسط کارخانه بیشتر در این خودرو استفاده میشود روغن ترمز دات ۳ زرد رنگ میباشد.
در صورتی که اگر سیستم ترمز این خودرو به عنوان مثال: نیاز به تعمیر داشته باشد و کاملا خشک شود و تمام لوله ها و منبع روغن ترمز آن تخلیه شود، می‌توان از روغن ترمز های دات چهار آبی رنگ نیز برای این خودرو استفاده کرد. پس رنگ روغن ترمز ساندرو در واقع در حالت استاندارد و پیش فرض زرد رنگ و نوع آن از نوع دات۳ می باشد.

جهت خرید روغن ترمز فومن شیمی زرد Dot3 اینجا را کلیک کنید.

نحوه تعویض روغن ترمز ساندرو

روغن ترمز ساندرو با دو روش مختلف تعویض میشود.
روش اول: تخلیه منبع بالای آن و ریختن روغن ترمز جدید است که در این روش لوله ها کاملاً تخلیه نمی شود و عملا تعویض روغن ترمز با این روش زیاد مفید نمی باشد.
روش دوم: استفاده از دستگاه مخصوص تعویض روغن ترمز خودرو. این دستگاه که در برخی از تعویض روغنی ها وجود دارد با وارد کردن روغن ترمز به لوله ها و چرخش آنها در مسیر، سیستم ترمز را کاملاً شسته و روغن ترمز جدید را جایگزین روغن ترمز قبلی می کند که بسیار کاربردی، مفید تر و بهینه تر است. در عمل تنها این روش هست که به عنوان تعویض روغن ترمز تاکنون در بازار بسیار استفاده می گردد.

زمان تعویض روغن ترمز

هر مایع یا هر ماده ای که در خودرو استفاده می شود پس از گذشت یک مدت زمان فاسد می شود، اما بعد از گذشت این زمان ممکن است شما از لحاظ ظاهری متوجه نشوید که این مایع فاسد شده است، پس شما ممکن است نیاز نبینید که این مایع را تعویض کنید. اما با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله کارشناسان “یزدان اویل” در اختیار شما قرار می دهند، می توانید متوجه شوید که دقیقاً در چه زمانی و در چه کیلومتری و در چه تایمی باید روغن ترمز خودرو ساندرو را تعویض کنید پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

در چه کیلومتری روغن ترمز ساندرو را عوض کنیم؟

پس از گذشت ۵۰ الی۶۰ هزار کیلومتر تردد با خودرو، روغن ترمز با توجه به حرارت بالایی که در سیستم ترمز دارد دیگر خاصیت و قابلیت خود را از دست میدهد و نمی‌تواند با کیفیت بالا از سیستم ترمز محافظت کند و فعالیت خود را انجام دهد. با توجه به حساسیت و مهم بودن سیستم ترمز خودرو حتما باید روغن ترمز به موقع تعویض گردد.
از لحاظ کیلومتری، کیلومتر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر مناسبی برای تعویض کامل روغن ترمز خودرو ساندرو می باشد که بهتر است با روش دوم که در بالا مطرح شد یعنی دستگاه های مخصوص تعویض روغن ترمز، این روغن را تعویض کنید تا مشکلی برای سیستم ترمز خودرو پیش نیاید و در عین حال تمام روغن ترمز موجود در سیستم ترمز خودرو ساندرو تعویض گردد.

بعد از چند سال روغن ترمز ساندرو را عوض کنیم؟

پس از دو سال استفاده از روغن خودرو و یا تعویض روغن ترمز، روغن ترمز خاصیت و قابلیت خود را از دست میدهد و نمی تواند مثل روز اول کار کند، پس شما بهتر است که روغن ترمز را بعد از دوسال کارکرد، حتماً عوض کنید چرا که میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال یا دو سال کارکرد به دلیل جذب رطوبت در مدت استفاده، بسیار پایین می آید و در دمای بسیار زودتری به جوش می آید. با توجه به اینکه برای خودرو ساندرو از روغن ترمز های دات ۳ استفاده میشود که خود به خود دمای جوش کمتری از روغن ترمز های دات ۴ دارند، پس حتماً روغن ترمز بعد از دو سال استفاده باید به صورت کامل تعویض شود، چرا که در صورت جوش آمدن مایع ترمز آسیب جدی به سیستم ترمز وارد میشود و ممکن است سیستم ترمز خودرو به خوبی عمل نکند.

این موضوع باعث ایجاد ترک های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایت نشتی و ورود هوا به سیستم ترمز می شود که این مشکل در مناطقی که آب و هوای مرطوب و با رطوبت بالا دارند بسیار مشهود است. به طور میانگین پس از یکسال استفاده، روغن ترمز ۲ درصد رطوبت به خود جذب می کند و پس از چند سال به ۷ تا ۸ درصد رطوبت می‌رسد که این موضوع برای روغن ترمز بسیار خطرناک است.
دمای بسیاری بالایی در هنگام عملیات ترمز گیری توسط خودرو تولید میشود که این مایع یعنی روغن ترمز باید قابلیت توانایی و پشتیبانی از این دمای بالا را داشته باشد و خود باعث آسیب رسیدن به ترمز خودروی شما نشود.
با توجه به اینکه جنس روغن ترمز پایه گلیکولی دارد، خاصیت جذب آب و رطوبت در آن بسیار بالاست پس حتماً این موضوع را تاکید می‌کنیم که به موقع رسیدگی شود چراکه با جان افراد در ارتباط است.
رطوبتی که وارد سیستم ترمز می شود جذب خود مایع خودرو ممکن است نشود و در قسمت های مختلف سیستم جمع و باعث بروز اشکال می‌شود و همین رطوبت ها باعث فاسد شدن خود روغن ترمز می گردد و نتیجه ی فاسد شدن آن پایین آمدن دمای جوش روغن ترمز است.
دقت کنید حتما روغن ترمز را به صورت کامل و به صورت تخلیه تعویض کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم علت های فنی و مختلف برای تعویض به موقع روغن ترمز ساندرو را با هم بررسی کنیم. در مورد اینکه در چه کیلومتری باید روغن ترمز تعویض شود و یا در چه زمانی روغن ترمز تعویض شود هم صحبت کردیم. و مهمتر از همه ی اینها در مورد روش بهینه و اصولی تعویض روغن ساندرو نیز صحبت کردیم. شما نیز می توانید در صورتی که تجربه ای در زمینه ی تعویض روغن ترمز ساندرو دارید میتوانید در بخش نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.
یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/زمان-تعویض-روغن-ترمز-ساندرو/ (4)
  • https://yazdanoil ir/زمان-تعویض-روغن-ترمز-ساندرو/#:~:text=بعد از چند سال روغن ترمز ساندرو را عوض کنیم؟&text=به طور میانگین پس از روغن ترمز بسیار خطرناک است (1)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “زمان تعویض روغن ترمز ساندرو

  1. خلیل رحیمی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنینود

    1. یزدان اویل گفت:

      آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی، روبه روی بانک تجارت، فروشگاه روغن موتور یزدانیان.
      شماره تماس: 06633418777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.