آموزش فیلتر

علائم خرابی فیلتر هوا

نشانه های خرابی فیلتر

علائم خرابی فیلتر هوا

سلام به همراهان یزدان اویل…
امروز قرار است در این مقاله در مورد علائم خرابی فیلتر هوا صحبت کنیم.
در ابتدا این علائم را به صورت موردی در این بخش مطرح می‌کنیم و در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد فیلتر هوا و دلایل تعویض فیلتر هوا می پردازیم. پس در صورتی که دارای خودرو هستید و دغدغه  نگهداری آن و استفاده از خودرو در حالت بهینه را دارید حتما در این مقاله همراه ما باشید تا راهنمایی لازم در مورد یکی از مهم ترین و مصرفی ترین قطعات خودرو را انجام دهیم.

با مشاهده چه چیزی باید فیلتر هوا را عوض کنیم؟

فیلتر هوا در سر راه تنفس خودروی شما قرار می گیرد که در ادامه جزئیات بیشتری در مورد کارکرد آن را بررسی می نماییم. اما در صورتی که یکی از نشانه های زیر را دیدید می توانید در سریعترین زمان ممکن به فیلتر هوا مراجعه کنید و با توجه به اینکه تقریباً کمترین هزینه را برای نگهداری خودرو فیلتر هوا دارد، فیلتر هوا را در سریعترین زمان ممکن تعویض کنید.
نشانه ها به شرح زیر می باشد؛

۱. کم شدن شتاب خودرو: ممکن است در هنگام رانندگی به خودرو احساس خفگی دست دهد، یعنی شتاب خودرو نسبت به قبل کاهش پیدا کرده باشد. این نشانه یکی از نشانه های بارز خرابی فیلتر هواست.
۲. افزایش مصرف سوخت: با آلوده شدن فیلتر هوا و کثیف شدن آن مصرف سوخت خودروی شما افزایش پیدا می‌کند پس شما حتماً باید فیلتر هوا را عوض کنید.
۳. روشن شدن چراغ چک خودرو: در برخی اوقات چراغ چک خودرو به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا و عدم ورود هوای مناسب به موتور خودرو روشن می شود، پس شما باید حتماً فیلتر هوا را در این زمان نیز تعویض کنید و بعد از آن به مسائل دیگر برای بررسی اینکه چرا چراغ چک روشن شده است بپردازید.
۴. خارج شدن دود سیاه از اگزوز: یکی دیگر از علائم خرابی فیلتر هوا خارج شدن دود سیاه از اگزوز می‌باشد. عملاً با توجه به اینکه ورودی هوا که همان فیلتر هواست مشکل دارد، قطعا خروجی هوا یا همان لوله ی اگزوز نیز دارای مشکل می شود، پس شما باید در صورتی که دود سیاه مشاهده کردید در ابتدا یک بار فیلتر هوای خودروی خود را بررسی کنید و در صورت کهنه بودن و یا کثیف بودن حتما آن را تعویض کنید.
۵. بوی بنزین زیادی که از اگزوز خارج می شود: این مورد نیز یکی از مسائل شایع برای بررسی خرابی فیلتر هوا است در صورتی که فیلتر هوا خراب باشد حتماً بوی بنزین از اگزوز ماشین بیرون می آید و باید فیلتر هوا را به موقع تعویض کرد.
۶. ظاهر کثیف فیلتر هوا: در صورتی که فیلتر هوا را مشاهده کردید و دیدید که رطوبت، آلودگی بیش از حد و هرگونه کثیفی روی آن است حتماً آن را تعویض کنید. فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و تقریباً پرمصرف ترین قطعه ی خودرو می باشد و شما باید حتما آن را به موقع تعویض کنید.
در ادامه همراه ما باشید تا بررسی‌های بیشتری در مورد فیلتر هوا انجام دهیم.

جهت خرید انواع روغن موتور روی عبارت روغن موتور در روبه رو کلیک کنید.====== روغن موتور

فیلتر هوا چیست؟

اگر بدن انسان را مشابه  با خودرو در نظر بگیریم، ورودی بینی شما در واقع فیلتر هواست و در صورتی که فیلتر هوا نباشد هر آنچه که در هوای آزاد وجود دارد وارد ریه ها و در انتها وارد بدن شما می گردد و باعث آسیب جدی به بدن و در اصل خودرو شما می گردد. در صورتی که فیلتر هوا در سر راه ورودی تنفس خودروی شما باشد، دیگر آلودگی ها وارد موتور خودرو نمی‌شوند و موتور خیلی تمیز تر و درست کار میکند. در عین حال که هوا یکی از عوامل حرکت خودروست که با بنزین ترکیب شده و باعث احتراق می گردد می توان این نتیجه را گرفت که حتماً باید هوای ورودی که وارد موتور خودروی ما میشود را کنترل کنیم. این عملیات با یک کار ساده که همان تعویض به موقع فیلتر هواست به راحتی انجام می‌شود پس شما می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. فیلتر هوا در روی موتور معمولاً در یک باکس جعبه ای قرار می‌گیرد که با باز کردن چهار الی پنج پیچ یا چند خار میتوان به راحتی آن را تعویض کرد اما بهتر است موقع تعویض عملیات بادگیری درون جای فیلتر انجام شود.

کاربرد فیلتر هوا چیست؟

همانگونه که در بالا مطرح شد فیلتر هوا در سر راه تنفس ورودی خودرو قرار می گیرد و هر آنچه که هوا وارد موتور خودرو می شود از فیلتر هوا عبور می کند پس کار فیلتر هوا گرفتن ذرات غبار، آلودگی، کثیفی و هر آنچه که در هوا وجود دارد و برای خودرومضر است؛ به خود میباشد و بعد از آن هوا از آن عبور کرده و وارد موتور می شود. در صورتی که عملکرد فیلتر هوا با مشکل مواجه شود هوای آلوده وارد موتور شده و رسوب و آلودگی درون موتور قرار می‌گیرد و در سریعترین زمان ممکن مشکلات اساسی برای موتور خودروی شما پیش می آید.

فیلتر هوای هر خودرویی کجاست؟

هر خودرویی فیلتر هوای مخصوص به خود را دارد. تمامی فیلتر های هوایی که در اغلب خودروهایی که در داخل کشور هستند در منوی سایت “یزدان اویل” در بخش فیلتر هوا موجود است. کافیست روی این منو کلیک کرده و در ستون سمت راست یا بخش فیلترها روی نام خودروی خود کلیک کنید و تمام فیلتر هواهای مورد نظر خودروی شما مشاهده می‌شود.
فیلتر هوا معمولاً در روی موتور خودرو نصب می شود اگر موتور هر خودرویی را ببینید ممکن است با یک چیز خرطومی مانند از یک باکس یا مستطیل پلاستیکی به سمت موتور متصل شده باشد. درون آن باکس پلاستیکی فیلتر هوا وجود دارد که معمولا با چند پیچ و چند خار درب آن در جای خود مهار شده است.
بهتر است هر بار که میخواهیم فیلتر هوا را تعویض کنیم این خارها و پیچ ها را باز کرده، فیلتر هوای کهنه را پرت داده و عملیات بادگیری درون جای فیلتر را انجام دهیم و فیلتر جدید را جایگذاری کنیم. مواظب باشید که ذره ای خاک یا آلودگی وارد مسیر هوای ورودی نشود چون فیلتر هوای قبلی آلوده و کثیف است ممکن است در هنگام درآوردن فیلتر هوا مقداری غبار یا آلودگی وارد موتور خودرو شود. پس مواظب باشید که بعد از درآوردن فیلتر قدیمی حتماً توسط یک سیستم باد درون محفظه فیلتر هوا را بادگیری کنید.

چرا باید فیلتر هوا را تعویض کنیم؟

در صورت عدم تعویض در ابتدای این مقاله با هم بررسی کردیم که چه اتفاقاتی برای خودروی شما ممکن است بیفتد و در عین حال راه تنفسی خودروی شما ضعیف می گردد و شما باید در سریعترین زمان ممکن فیلتر هوا را تعویض کنید. فیلتر هوا مصرفی ترین قطعه ی خودرو است. با هر بار تعویض روغن بهتر است که فیلتر هوا تعویض شود اما اینکه دقیقاً چه زمانی فیلتر هوا را تعویض کنید موضوعی است که در ادامه ی این مقاله با هم بررسی می‌کنیم.

زمان تعویض فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می گردد در صورتی که رطوبتی وارد فیلتر هوا شود باید فیلتر هوا تعویض گردد. در صورتیکه ۵ الی ۶ هزار کیلومتر با خودرو تردد کردید باید فیلتر هوا تعویض گردد. و همچنین در صورتی که در محل هایی که آلودگی هوا زیاد است و یا غبار یا خاک در هوا وجود دارد تردد کردید بعد از آن نیز باید فیلتر هوا تعویض گردد.
دقت کنید فیلتر هوا مانند یک کاغذ است که کلا آلوده و غبار آلود می شود و بهتر است که هر بار آلودگی و غبار وارد فیلتر هوا می شود و از یک حد نرمال عبور می کند فیلتر هوا به صورت کامل تعویض شود چون عواقب و علائم بسیار بدی برای خودروی شما به جای خواهد گذاشت.

نحوه تعویض فیلتر هوا

در بالا در مورد نحوه تعویض آن صحبت کردیم. هر خودرویی فیلتر هوای مخصوص به خود را دارد اگر شما کاپوت خودروی خود را باز کنید، می توانید جای فیلتر هوا را به راحتی تشخیص دهید. باکس پلاستیکی مشکی رنگی که توسط چند پیچ یا خار درب آن در جای خود فیکس شده است.
با باز کردن پیچ ها یا خار ها به راحتی می توانید فیلتر هوای قدیمی را خارج کرده و با گرفتن باد درون محفظه آن را تمیز کنید و هوای جدید را در محل خود جایگزین نمایید. در مورد تعویض فیلتر هوای هر خودرویی در بخش آموزشی یزدان اویل مقالات متعددی قرار داده شده است که شما می توانید با مراجعه و جستجو در این مقالات در مورد تعویض فیلتر هوای خودروی خود تحقیقات لازم را انجام دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع جزئیات و علائم خرابی فیلتر هوا را با هم بررسی کنیم. در مورد کاربرد فیلتر هوا صحبت کردیم و نحوه  تعویض آن را نیز بررسی کردیم. انواع فیلتر هوا در بخش فروشگاهی یزدان اویل موجود می باشد و شما می توانید هر کدام از این فیلترها را به سبد خرید خود اضافه نمایید.
ما در کنار شما هستیم تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “علائم خرابی فیلتر هوا

  1. علی اکبر طهماسبی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

    1. یزدان اویل گفت:

      سلام بله 06633418777

  2. ابراهیم محمدی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

    1. یزدان اویل گفت:

      06633418777

  3. قربانعلی جمشیدی گفت:

    بهران سوپر پیشتاز بهتره یا ایرانول 16000؟

    1. یزدان اویل گفت:

      هر دو عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.