آموزش روغن موتور, روغن موتور یزدان اویل

مزایا و معایب ضد یخ

ضدیخ، ضدجوش خودرو کاسپین 1 کیلوگرم (چهار فصل)

119,000 تومان
  • ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ
  • نقطه انجماد منفی 37 درجه سانتی گراد
  • قابل استفاده در کلیه فصول برای کلیه خودروها

ضدیخ و ضدجوش خودرو پارس سهند حجم 0.946 لیتر

109,000 تومان
  •  محافظت تا دمای ۳۷- درجه سانتی‌گراد
  •  قابل‌استفاده در تمام فصول سال
  • حجم یک کوارت معادل با 0.95 لیتر

ضدیخ، ضدجوش خودرو کراپ 1 کیلوگرم (0.89 لیتر)

79,000 تومان
  • ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ
  • عمر طولانی، پایه روغنی
  • چهار فصل
  • 1 کیلوگرم

ضدیخ و ضدجوش خودرو پارس سهند حجم 3.785 لیتر

339,000 تومان
  •  محافظت تا دمای ۳۷- درجه سانتی‌گراد
  •  قابل‌استفاده در تمام فصول سال
  • حجم یک گالن معادل با 3.785 لیتر

آب مقطر آرکا 2.5 لیتر

20,000 تومان
  • مناسب رادیاتور و باتری خودرو
  • قیمت مناسب و کاملا اقتصادی
  • کاملا رسوب گیری شده و با کیفیت

مزایا و معایب ضد یخ

با توجه به این که ضد یخ یکی از مایعات مهم موجود درون موتور خودروست این مایع مزایا و معایب مختلفی نیز در خود دارد. که در ادامه در این مقاله سعی داریم در این مورد صحبت کنیم که مزایا و معایب ضد یخ چیست؟ عناوین مقالات بخش آموزش در "یزدان اویل" بر اساس پرسش های شما در صفحه تماس با ما و تماس های تلفنی و بخش نظرات محصولات ارائه می گردد، یکی از سوالاتی که زیاد از ما پرسیده می‌شد همین مزایا و معایب وجود ضد یخ می باشد.
برخی از مالکان خودرو از ضدیخ می ترسند با توجه به اینکه ضد یخ به رادیاتور آنها آسیب زده است، به علت های مختلف دوست ندارند از ضد یخ بیش از حد استفاده کنند که البته تا حدی می توان صحت این ادعا را بررسی کرد، بنابراین بر آن شدیم که یک مقاله در این زمینه بنویسیم که مزایا و معایب ضد یخ را در آن بررسی کنیم. پس در صورتی که این سوال برای شما پیش آمده که مزایا و معایب ضد یخ چیست؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

خرید ضدیخ ضد جوش پارس فلزی یک لیتری

کاربرد ضدیخ چیست؟

ضد یخ، ضد جوش یا ضد زنگ مایعی است که در بسته بندی های 1، 2، 4، 20 لیتری و حتی بشکه ارائه شده است. مصارف صنعتی و مختلفی برای ضد یخ مشاهده می گردد حتی برای بتن ریزی هم از ضد یخ استفاده می‌شود که نوع آن ضد یخ یعنی ضد یخ بتن متفاوت است. اما برای خودرو و موتور خودروهای سواری و سنگین اغلب از یک نوع ضدیخ که عرف بازار است استفاده می شود.

ضد یخ مانع از یخ زدگی مایع درون موتور خودرو می شود. یعنی به عنوان مثال فرض کنید که اگر 7 لیتر آب درون رادیاتور و موتور خودرو جایی می گیرد شما با استفاده از 2 لیتر ضد یخ مانع یخ زدگی آب تا دمای _20 درجه خواهید شد.
عملاً درجه انجماد را بسیار پایین می آورد و اگر قرار است آب در صفر درجه یخ بزند با وجود ضد یخ در _20 درجه یخ میزند البته که نسبت ترکیب آن نیز مهم است اینکه چه مقدار ضد یخ استفاده کنید و آیا ضد یخ بر اثر مرور زمان خاصیت اولیه را دارد یا نه مواردی است که باید در مورد ضد یخ موجود در خودرو بررسی و تحلیل شود و در صورت وجود ضد یخ درون موتور خودرو حتماً این موضوع بررسی شود که آیا ضد یخ کاربرد اولیه خود را دارد یا نه؟.
در ادامه سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب وجود ضد یخ درون موتور خودرو و درون رادیاتور خودرو بیشتر صحبت کنیم.

 اگر ضد یخ را تعویض نکنیم؟

در صورت عدم تعویض به موقع ضد یخ ممکن است چه آسیب هایی به موتور خودرو وارد شود؟ با یخ زدن محفظه رادیاتور و موتور خودرو و در واقع هر جایی که آب از آن عبور می کند همان گونه که می دانید با توجه به خاصیت آب و یخ زدگی آن حجم این مایع بیشتر می‌شود و تبدیل به جامد می گردد این بالا رفتن حجم باعث فشار به اجزای رادیاتور و موتور خودرو می شود که باعث بیرون زدگی قطعات می گردد که این امر خسارات بسیار بالا و با هزینه جبران ناپذیری برای شما ایجاد می کند شما با اضافه کردن ضدیخ مانع از یخ زدگی و افزایش حجم این مایع خواهید شد و با خیال راحت می توانید خودروی خود را در فصول سرد و شب‌های سرد سال در محل پارکینگ یا خیابان پارک کنید.
با توجه به این که ضد یخ هر یک سال یک بار باید تعویض شود و در صورت عدم تعویض در یک سال استفاده خاصیت اولیه خود را از دست می دهد بنابراین پیشنهاد می گردد که به صورت سالانه یعنی هر سال یک بار مایع ضد یخ و کل مایع موجود در رادیاتور خودرو تخلیه و مایع جدید به آن اضافه شود.
در صورت عدم تعویض ضد یخ باعث ایجاد هزینه‌های بالا و آسیب به قطعات موتور خودرو می شود همچنین این مایع تحت عنوان ضد یخ به عنوان ضد جوش نیز به عنوان می‌گردد. ضد جوش هم مهم است که از چه مایعی برای آن استفاده شود و باید در فصل گرم سال نیز حرارت موتور خودرو را کنترل کرد یکی از روش های کنترل حرارت موتور خودرو در فصول گرم سال وجود ضد جوش در موتور خودرو می باشد.
ضد جوش باعث افزایش درجه  جوش مایع درون محفظه رادیاتور می گردد یعنی در صورتی که ضد جوش درون محفظه رادیاتور باشد اگر قرار است آب در 100 درجه سانتیگراد به جوش آید در کنار ضد جوش در 120 درجه به جوش می آید که این امر باعث پایین آمدن حرارت موتور خودرو و کم شدن اصطکاک موتور خودرو می گردد.


زمان تعویض ضد یخ چه زمانی است؟

با توجه به این که ضد یخ خاصیت خود را هر سال از دست می دهد بنابراین زمان تعویض به موقع ضد یخ هر یک سال یک بار است یعنی شما یک ماه در سال را که زیاد هم مهم نیست چه فصلی باشد در نظر می گیرید و در آن ماه ضد یخ موجود در محفظه ی رادیاتور و موتور خودروی خود را به صورت کامل تعویض می کنید. دقت کنید که هیچگاه به صورت سر ریز ضد یخ را به آن اضافه نکنید با توجه به اینکه شما اصل هزینه یعنی خرید ضد یخ را در هنگام سر زیر انجام دهید بهتر است که ضد یخ به صورت کامل تعویض شود و در کنار چند مکمل ضد یخ مانند آب رادیاتور یا آب مقطر به موتور خودرو اضافه شود.

که این امر باعث می‌شود که ضد یخ خاصیت خود را بیشتر داشته باشد و در صورت عدم استفاده از آب معمولی رسوب موجود در محفظه رادیاتور به شدت کاهش یابد.
حتما باید جنت های سمت موتور یا سمت رادیاتور باز شود و کامل آب موجود در موتور ، سیلندر و رادیاتور خالی شود و مایع جدید ضد یخ و ترکیب آن با آب مقطر یا مکمل ضد یخ به درون محفظه اضافه شود عملیات هواگیری نیز توسط کارشناس فنی و متخصص باید انجام شود. 

مزیت ضد یخ چیست؟

همان گونه که در بالاتر در این مقاله مطرح شد ضد یخ باعث کاهش درجه انجماد آب می شود. یعنی وجود ضد یخ در کنار آب و ایجاد یک ترکیب با درصد مناسب باعث می‌شود که آب به جای این که درجه صفر درجه سانتیگراد به یخ تبدیل شود در _20 درجه سانتیگراد به یخ تبدیل شود و این یکی از مهمترین مزایای ضد یخ است. مزایای دیگر آن نیز ضد جوش بودن ضد یخ است. یعنی درجه جوش آب به جای 100 درجه با وجود ضد یخ می تواند به درجه بالاتر یعنی به عنوان مثال به 110 درجه برسد. خاصیت دیگر ضد یخ ضد خوردگی بودن آن است. ضد زنگ بودن و خوردگی بودن این مایع باعث می شود که درون موتور کمتر آسیب ببینند و اطراف موتور خودرو و سیلندر خودرو به صورت زنگ زدگی برای آن ایجاد نشود که باعث آلودگی درون موتور خودرو و رسوب بیشتر و در انتها سوراخ شدن موتور و سیلندر خودرو می گردد.
پس شما با استفاده از ضد یخ علاوه بر مانع شدن بر یخ زدگی یا جوش آمدن موتور خودرو باعث تمیز ماندن محفظه درون سیلندر موتور خودرو نیز می شوید.

خرید ضدیخ و ضدجوش کراپ

معایب ضد یخ 

ضد یخ در واقع یک مایعی است که با توجه به حجم مورد نظر آب درون محفظه رادیاتور و موتور خودرو باید استفاده شود. در صورتی که شما بیش از حد ضد یخ استفاده کنید معایب مختلفی بر جای می‌گذارد که خود این ضد یخ در آن هنگام یعنی استفاده بیش از حد از آن باعث سوراخ شدگی رادیاتور یا محفظه موتور می شود چرا که خاصیت قلیایی و اسیدی و حتی روغنی ضد یخ باعث این موضوع می شود که اگر ضد یخ بیش از حد مورد نیاز درون محفظه باشد به فلز های موجود در مسیر خود آسیب وارد می‌کند و با توجه به این اوصاف حتما شما باید به میزان کافی و لازم ضد یخ استفاده کنید نه بیش از حد، استفاده بیش از حد از ضد یخ آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قطعات موتور خودروی شما وارد می کند.

میزان مجاز آن برای خودروهایی مانند پژو و سمند و پژو پارس و خودرو های مشابه در این حد چیزی بین 2 تا 3 لیتر می باشد و برای خودروهایی مانند پراید، تیبا، ساینا و کوییک چیزی حدود 1تا 1/5 لیتر ضد یخ کافی می باشد.

سخن پایانی

با توجه به مزایایی که برای ضد یخ مطرح شد حتماً شما باید به صورت سالانه و سالی یک بار ضد یخ موجود در موتور خودروی خود را تعویض کنید. تعویض ضد یخ باید توسط کارشناسان مکانیک یا رادیاتور سازی و یا تعویض روغنی ها و اتو سرویس ها انجام شود. حتما عملیات هواگیری را باید انجام دهید که روش های مختلف آن بر اساس خودروهای مختلف متفاوت است.
انواع ضد یخ و مکمل ضد یخ در بخش فروشگاهی یزدان اویل موجود است و شما با مراجعه به دسته بندی محصولات سایت می توانید وارد دسته بندی ضد یخ شوید و انواع ضد یخ های موجود در فروشگاه اینترنتی یزدان اویل را مشاهده و خریداری نمایید. یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/مزایا-و-معایب-ضد-یخ/ (7)
  • https://yazdanoil ir/مزایا-و-معایب-ضد-یخ/#:~:text=در صورتی که شما بیش فلز های موجود در مسیر (2)
  • اگر ضدیخ رادیاتور خالی شود موتور خودرو بخ میزند (1)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “مزایا و معایب ضد یخ

  1. سعید گفت:

    پژو جمعا 4 لیتر اب میگیره بعد 2 تا 3 لیتر ضد یخ؟ یه چی پروندیه

    1. یزدان اویل گفت:

      به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید متوجه میشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.