آموزش تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن دنا

روغن موتور بهران سوپر پیشتاز 10W40 چهار لیتری

399,000 تومان

روغن موتور کاسترول مگناتک 10W40 حجم 4 لیتر

فیلتر روغن سمند و سورن EF7 (برند سرکان) کد: 7110

114,000 تومان
  • تولید شرکت سرکان
  • مخصوص انواع سمند EF7، دنا، سورن EF7
  • نوع کاغذی

صافی بنزین پژو آلومینیومی پرفلکس Perflex (سترگ)

59,000 تومان
  • مناسب انواع خودرو پژو، سمند، دنا، رانا و تمامی خودورهایی که از صافی بنزین پژو استفاده می کنند.
  • جنس آلومینیومی درجه یک
  • کیفیت عالی کاغذ

صافی بنزین پژو آلومینیومی سرکان

119,900 تومان
  • مناسب انواع خودرو پژو، سمند، دنا، رانا و تمامی خودورهایی که از صافی بنزین پژو استفاده می کنند.
  • جنس آلومینیومی درجه یک
  • کیفیت عالی کاغذ

فیلتر هوا سمند EF7، دنا، سورن، دنا پلاس (برند سرکان) کد:1296

94,500 تومان
  • تولید شرکت سرکان
  • مخصوص سمند EF7، سورن، دنا، دنا پلاس
  • کاغذ مرغوب و شکل مستطیلی

فیلتر روغن دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو (برند سرکان) کد:7110

114,000 تومان
  • مناسب انواع دنا،دنا پلاس، دنا پلاس توربو
  • واشر بسیار با کیفیت
  • کاغذ با چین استاندارد و با کیفیت عالی

فیلتر روغن سمند EF7،دنا، دنا توربو امان فیلتر

49,000 تومان
  • طرح پرفلکس
  • مخصوص انواع سمند EF7، دنا، سورن EF7
  • نوع کاغذی
خودرو دنا یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران خودروست که در چند سال اخیر فروش نسبتا خوبی داشته است و به عنوان یک گزینه مناسب برای خودرو های میان رده از لحاظ قیمتی در بازار ایران محسوب می‌شود. در این مقاله در یزدان اویل سعی داریم در مورد زمان تعویض روغن دنا با هم بیشتر صحبت کنیم. ابعاد مختلفی در مورد انتخاب روغن موتور، استانداردهای روغن موتور در مورد انواع خودرو دنا و همچنین زمان تعویض و معیارهای تشخیص زمان تعویض روغن موتور را با هم بررسی خواهیم کرد. پس در صورتی که خودرو دنا را دارید و قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد زمان تعویض روغن موتور دنا به دست بیاورید در این مقاله همراه یزدان اویل باشید تا بتوانیم اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذاریم. پس در صورت تمایل همراه ما باشید.

برای خودرو دنا چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

دو مدل از موتور دنا در حال حاضر در بازار وجود دارد؛
دنا های معمولی و دنا های توربو شارژ
اما از لحاظ نوع روغن موتور، هر دوی این موتور ها از یک نوع روغن موتور استفاده می کنند، اما آنچه که مشهود است بهتر است برای خودروهای دنا توربو شارژ از روغن موتور های با کیفیت تر استفاده کرد، یعنی از لحاظ سطح کیفی روغن موتور که تحت عنوان API شناخته می‌شود، از روغن موتور هایی که کیفیت بالاتری دارند برای خودرو دنا توربو شارژ استفاده کرد. هرچند که برای خودرو دنا معمولی هم بهتر از روغن موتور با کیفیت بالاتر استفاده کنید.
در صورت استفاده از روغن موتور با کیفیت تر می توانید مسیر بیشتری را با خودرو تردد کنید و در عین حال محافظت بهتری از قطعات خودرو شما انجام می شود پس با توجه به شرایط مذکور بهتر است به بررسی اینکه چه روغن موتوری برای خودرو دنا مناسب است بپردازیم. از لحاظ درجه گرانروی یا ویسکوزیته با توجه به استانداردهای لازم و طبق دفترچه راهنمای خودرو دنا بهتر است که از روغن موتورهای 10W40 استفاده کنید اما در فصل سرما می توان برای خودرو دنا از روغن موتورهای 5W30 نیز استفاده کرد.
از لحاظ سطح کیفی یا همان API نیز می‌توان از روغن موتورهای با درجه بالاتر از SL برای دنا استفاده کنید که بهتر است کیفیت های بالاتری را انتخاب کنید مانند:  سطح کیفی SM و یا SN. هر دو این موارد نیز می تواند برای خودرو دنا استفاده شود. با توجه به شرایط فعلی موتور دنا و دفترچه راهنمای این خودرو ۵ لیتر روغن موتور برای تعویض کامل با فیلتر روغن دنا کافی می باشد. بهتر است با هر بار تعویض روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر کابین و صافی بنزین خودرو دنا نیز تعویض گردد. در ادامه در مورد زمان تعویض روغن موتور و دلیل تعویض فیلتر های خودرو دنا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

زمان تعویض روغن موتور دنا

با توجه به ساختار موتور خودرو دنا عوامل مختلفی روی تعیین زمان تعویض روغن موتور دنا تاثیرگذارند. یکی از آنها نحوه  رانندگی راننده ی خودرو با هم می باشد. در صورتی که شما در مسیر های سخت با فشار بیشتری با خودرو ترد کنید و یا به صورت پرشتاب با خودرو تردد کنید، قطعا در زمان زودتری نیاز است که روغن موتور را تعویض کنید. این نکته را متذکر می شویم که هنگامی که زمان تعویض روغن موتور باشد در صورتی که مشاهده کردید که روغن موتور باید تعویض شود می توان این مورد را با بررسی جنس خود  روغن موتور نیز انجام داد یعنی شما می‌توانید در حالتی که موتور سرد است گیج روغن را کشیده و با دست چسبندگی آن را تست کنید و یا رنگ آن را بررسی کنید در صورتی که روغن موتور سیاه شده بود زمان تعویض آن است و در صورتی که چسبندگی خود را از دست داده بود نیز زمان تعویض روغن موتور است، اما در صورتی که روغن موتور همچنان شفاف بود و یا چسبندگی را داشت یعنی می توان بیشتر با این روغن موتور تردد کرد.
معیار بعدی وزن باریست که خودرو حمل می کند، هر آنچه که وزن بار بیشتر باشد در واقع فشار بیشتری به موتور می آید و با بیشتر فشار آمدن به موتور، قطعاً روغن موتور نیز به اصطکاک بیشتری کمک می کند و باید زودتر تعویض شود. در مورد کیلومتر مورد تردد با خودرو دنا بسته به نوع روغن موتور نیز این مورد متغیر است یعنی شما اگر یک بازه ی ۴ هزار تا ۶ هزار کیلومتر را در نظر بگیرید در صورتیکه از روغن موتورهای باکیفیت‌ تر مثلاً با سطح کیفی SN استفاده کنید می توانید تا ۶۰۰۰ کیلومتر با خودرو تردد کنید اما در کیلومتر های کمتر یعنی روغن موتور های کم کیفیت تر باید در کیلومتر کمتری تعویض گردد.
پس با توجه به شرایط شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که یک بازه ۴ و ۶ هزار کیلومتری در اختیار شماست تا با هر روغن موتوری تردد کنید اما به دست آوردن کیلومتر دقیق، دقیقاً مناسب با نوع روغن و رانندگی و نوع استفاده شما از خودرو می باشد. از لحاظ زمانی هم بهترین تایم و حداکثر تایمی که می توان از یک روغن موتور استفاده کرد ۶ ماه می باشد در صورتی که از ۶ ماه بیشتر از زمان ریختن روغن موتور درون موتور خودرو گذشته و حتی به کیلومتر لازم نرسیده اید بهتر است که روغن موتور خودرو را تعویض کنید.

آیا فیلتر ها را عوض کنیم؟

جواب یزدان اویل به این سوال قطعاً بله است. یک تفکر اشتباه در مورد تعویض فیلتر ها وجود دارد که در بعضی از اتو سرویس ها رایج است که فیلتر روغن باید به صورت یک بار در میان عوض شود اما این یک اشتباه رایج در بین تمامی اتوسرویسهاست.
بهتر است که شما با هر بار تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر کابین و صافی بنزین را حتماً عوض کنید دلیل این موضوع این است که در صورتی که فیلتر روغن را عوض نکنید قطعاً مقداری روغن سوخته درون محفظه فیلتر روغن وجود دارد که با روغن جدید ترکیب می شود و روغن جدید خاصیت خود را از دست می دهد. همچنین کاغذ فیلتر روغن دنا در صورت استفاده مجدد دیگر قابلیت و خاصیتی ندارد و و باعث آسیب به کل سیستم موتور می گردد چرا که فیلتر روغن نمی‌تواند عملیات تصفیه را انجام دهد و اجرام و رسوب ها را به خود جذب کند همچنین این نکته در مورد فیلتر هوا، فیلتر کابین و صافی بنزین نیز صدق می کند.

بهترین روغن موتور برای دنا کدام است؟

با توجه به اینکه بهتر است از روغن موتور های داخلی استفاده شود اما روغن موتورهای خارجی مورد نظر نیز پیشنهاد داده می‌شود. از بین روغن موتور های داخلی می‌توان از بهران رانا، روغن موتور بهران سوپر پیشتاز 10W40، روغن موتور ایرانول ریسینگ و روغن موتور پارس سوپر پایا 10W40 نیز برای خودرو دنا استفاده کرد. اما از بین روغن موتورهای خارجی، روغن موتور توتال اماراتی توسط “یزدان اویل” به شما پیشنهاد می گردد. تمامی این محصولات در بخش فروشگاهی یزدان اویل موجود هستند و شما می توانید به راحتی با مراجعه به بخش فروشگاهی “یزدان اویل” این محصولات را سفارش دهید.

نتیجه گیری

با توجه به شرایط گفته شده شما باید به موقع حتما روغن موتور خودرو خود را تعویض کنید. رسیدگی به این نکته بسیار واجب و ضروری است یکی از مهمترین مسائلی که در مدل های دنا توربو شارژ وجود دارد و توسط کارشناسان این خودرو پیشنهاد می شود تعویض به موقع روغن موتور آن است و استفاده از روغن موتور استاندارد. یزدان اویل تمامی محصولات، فیلترها و روغن موتور های مختلف برای خودرو دنا را در وب سایت خود قرار داده که شما می توانید با مراجعه به آن اطلاعات بیشتری در مورد تمامی محصولات به دست بیاورید پس با مراجعه به منوی سایت  و بخش فروشگاهی حتماً می توانید بهترین اطلاعات را در مورد تعویض روغن موتور بدست آورید.
در صورتی که هرگونه پرسش یا سوال در مورد روغن موتور دنا دارید و یا تجربه ای در این زمینه دارید، می توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید. یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/زمان-تعویض-روغن-دنا/ (25)
  • تعویض روغن دنا (1)
  • حداکثر تایم تعویض روغن موتور دنا (1)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.