آموزش روغن موتور, روغن موتور یزدان اویل

تفاوت روغن ترمز آبی و زرد

سلام به دوستان و همراهان یزدان اویل.
امروز در این مقاله در کنار شما هستیم تا تفاوت دو نوع روغن ترمز آبی و زرد که از انواع رایج روغن ترمز هستند را با هم بررسی کنیم. روغن ترمز در واقع یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مایعات مصرفی خودرو می باشد که در محفظه ای در کنار موتور خودرو تعبیه شده است و روغن ترمز در این فضا باعث انتقال قدرت از بوستر به چرخ ها می شود.
روغن ترمز توسط شلنگ هایی از بوستر ترمز تا همه چهار چرخ خودرو عبور می کند. روغن ترمز انواع و اقسام مختلفی دارد که در دسته بندی استاندارد DOT تقسیم بندی می گردد، اما از لحاظ رنگ هم روغن ترمز دسته بندی مختلفی دارد که بیشتر در بازار تحت عنوان های آبی و زرد شناخته می شود. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد تفاوت روغن ترمز های آبی و زرد بیشتر صحبت کنیم.


روغن ترمز آبی

روغن ترمز آبی در واقع یک روغن ترمز بسیار پر مصرف در بازار ایران است، چرا که بیشتر خودروها در بازار ایران، مخصوصا خودروهای جدید تر همگی از روغن ترمز های آبی رنگ با استاندارد دات ۴ استفاده می‌کنند. اما یک اشتباه رایج در مورد رنگ بندی و استانداردهای روغن ترمز وجود دارد. این اشتباه شامل این موضوع می شود که حتماً و فقط روغن ترمز های دات ۴ آبی رنگ و روغن ترمزهای دات ۳ زرد رنگ می باشد. در صورتی که اینگونه نیست و می تواند یک روغن ترمز دات ۴ باشد ولی با رنگ زرد. که چه بسا روغن ترمز الف اصلی فرانسوی در حال حاضر در بازار به این سبک می باشد.
رنگ روغن ترمز در هنگام تعویض یا ریختن روغن ترمز درون یک خودرو مهم نیست مهم استانداردی است که روی درب محفظه ی روغن ترمز نوشته شده است.  به عنوان مثال روی درب منبع روغن ترمز نوشته شده است که از استاندارد DOT3 استفاده شود شما باید هر روغن ترمزی که استاندارد DOT3 را دارد برای آن خودرو استفاده کنید اما اینکه این نکته را نیز باید دقت کنید که  اگر به عنوان سرریز قرار است از روغن ترمز استفاده کنید از لحاظ رنگ هم این موضوع بسیار با اهمیت است. روغن ترمز مورد استفاده شما حتماً از لحاظ استاندارد باید با روغن ترمز موجود در محفظه یکی باشد.

قیمت روغن ترمز

قیمت روغن ترمز فومن آبی


روغن ترمز زرد

این نوع روغن ترمز نیز یکی از روغن ترمزهای رایج و قدیمی تر در بین روغن ترمز های موجود در بازار است. شما باید حتما به این نکته دقت کنید که در دفترچه راهنمای خودروی شما چه نوع روغن ترمزی برای استفاده نوشته شده است! اگر نوع زرد روغن ترمز در دفترچه راهنمای خودرویتان نوشته شده، شما هم باید حتما از روغن ترمزهای زرد برای خودروی خود استفاده نمایید.

بهترین روغن ترمز

خرید روغن ترمز


تفاوت این دو نوع روغن ترمز

  1. روغن ترمزهای های زرد و آبی باهم تفاوت های زیادی دارند. اولین تفاوت آنها از لحاظ استاندارد ساخت آنها و تکنولوژی آن می باشد. روغن ترمزهای DOT3 در واقع از لحاظ ساختار، نقطه جوش پایین تری نسبت به روغن ترمزهای DOT4 دارد. یعنی در دمای پایین تری به جوش می آید. این دمای پایین جوش آمدن روغن ترمز باعث میشود که مقاومت آن در مقابل گرما کمتر باشد و در دمای پایین تری به نقطه جوش برسد و باعث شود که رطوبت در روغن ترمز ایجاد شود و ایجاد رطوبت در درون روغن ترمز باعث خرابی قطعات می شود.
    هر آنچه که رطوبت موجود در روغن ترمز بیشتر باشد، آسیب وارده به قطعات داخلی سیستم ترمز خودرو بیشتر است. پس شما باید دقت کنید که اولین تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در نقطه جوش آن هاست. نقطه جوش روغن ترمز ۲۰۵DOT3 درجه سلسیوس در شرایط خشک و ۱۴۰ درجه در شرایط مرطوب می باشد. اما برای روغن ترمز های ۲۳۰DOT4 درجه سانتیگراد در حالت خشک و ۱۵۵ درجه سلسیوس در حالت مرطوب می باشد. پس اگر دقت کنید با توجه به این اطلاعات روغن ترمز آبی نقطه جوش بالاتری دارد و دیرتر به جوش می آید بنابراین مقاومت بیشتری دارد و بیشتر می‌تواند از تمام سیستم ترمز خودروی شما محافظت کند.
  2.  دومین تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در مورد مواد افزودنی این دو روغن ترمز است. مواد افزودنی موجود در روغن ترمز dot۳ باعث می شود تا به مرور زمان به سیستم ترمز خودرو آسیب برسد و باعث خوردگی آن شود اما تکنولوژی جدید باعث شد که روغن ترمز DOT۴ در بازار به وجود بیاید که این روغن ترمز با افزودن مواد ضد اسیدی به سیستم ترمز خودروی شما کمک می کند تا به عنوان یک روغن ترمز با کیفیت استفاده شود.
  3.  تفاوت سوم روغن ترمز آبی و زرد قابلیت جذب رطوبت در آنها می باشد. در روغن ترمز وجود رطوبت باعث اختلال در کار و آسیب به قطعات می گردد. پس روغن ترمز در سیلندر ترمز با توجه به فشرده شدن روغن ترمز در سیلندر ترمز حتما باید روغن کیفیت بالایی داشته باشد و بهترین روغن ترمز استفاده شود. قابلیت جذب رطوبت در روغن ترمز های آبی رنگ بسیار کمتر از قابلیت جذب آن در روغن ترمزهای زرد رنگ می‌باشد پس روغن ترمز های زرد رنگ در طولانی مدت باعث میشود که هم به قطعات داخلی ترمز آسیب وارد شود هم به خود بوستر و لنت ها.

کلام آخر

با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله تمامی جزئیات و تفاوت های روغن ترمز های آبی و زرد بررسی شد.

  1. حتما باید دقت کنید هر روغن ترمزی که در خودروی شما و استاندارد ساخت سیستم ترمز شما برای آن پیشنهاد شده است را باید استفاده کنید.
  2. در صورتی که قبلا از روغن ترمز زرد در خودروی شما با استاندارد دات۳ استفاده شده است، همان روغن ترمز باید در ادامه استفاده کنید.
  3. حتما برای سرریز باید از همان روغن ترمزی که تاکنون استفاده کرده اید استفاده کنید.
  4. هیچگاه نباید از روغن ترمزهای تقلبی با کیفیت پایین برای سیستم ترمز خود استفاده کنید. چون با آسیب به لاستیک ها و محفظه هایی که روعن ترمز در آن وجود دارد، باعث خرابی و نیاز به تعویض قطعات ترمز خودروی شما می شود.
  5. وسیله ای به نام رطوبت گیر وجود دارد که با قرار دادن آن می توانید میزان رطوبت آن را متوجه شوید.
  6. در صورتی که رطوبت در روغن ترمز خودروی شما بالاست، حتماً باید روغن ترمز به صورت کامل عوض شود.
  7. تعویض کامل روغن ترمز توسط دستگاه های مخصوص انجام می‌شود که در بعضی از اتو سرویس ها موجود است.

یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.شما می توانید با مراجعه به بخش فروشگاهی یزدان اویل انواع روغن ترمز را با استانداردهای مختلف و کیفیت های مختلف مشاهده نمایید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/تفاوت-روغن-ترمز-آبی-و-زرد/#:~:text=قابلیت جذب رطوبت در روغن خود بوستر و لنت ها (7)
  • https://yazdanoil ir/تفاوت-روغن-ترمز-آبی-و-زرد/ (5)
  • روغن ترمز 206 تیپ زرد است یا آبی (1)
  • فرق روغن ترمز ابی و زرد (1)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “تفاوت روغن ترمز آبی و زرد

  1. Ali گفت:

    کاکو الان من گیج شدم رفتم روغن ترمز زرد خریدم برند ایساکو روش نوشته دات ۴ روی درب روغن ترمز ماشین نوشته دات۳ حالا دات ۳ زرد یا آبی دات ۴ آبی یا زرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.