آموزش تعویض روغن موتور, آموزش روغن موتور

تعویض روغن موتور بعد از یکسال

تعویض روغن موتور
سلام به دوستان یزدان اویل.
امروز در این مقاله قرار است درباره ی تعویض روغن موتور بعد از یکسال صحبت کنیم. کارشناسان “یزدان اویل” پاسخ سوالاتی که در بخش نظرات و همچنین صفحه  ” تماس با ما یزدان اویل” خیلی زیاد پرسیده میشود  را تحت عنوان مقالات مختلف برای شما می نویسند.  پس در صورتی که سوالی دارید می توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید و اگر خودرویی دارید که یک سال از زمان تعویض روغن آن گذشته است و می خواهید و روغن موتور آن را تعویض کنید، همراه ما باشید.

 علت تعویض روغن موتور

روغن موتور یک روانکار مصرفی در خودرو می باشد، یعنی با توجه به کارکرد موتور، روغن موتور وظایف مختلفی را درون موتور به عهده دارد که پس از مدتی استفاده چه از بعد زمانی و چه از بعد حرکت موتور و کیلومتر کارکرد موتور هر خودرویی، نیاز به تعویض دارد. یکی از کارهای روغن موتور در واقع گرفتن رسوبات و ذرات موجود درون موتور است، همچنین بحث روانکاری و کاهش اصطکاک حرکت قطعات درون موتور را به عهده دارد پس با توجه به فشاری که روغن موتور در طول استفاده تحمل می کند، قطعاً باید سر زمان و یا کیلومتر خاص تعویض گردد.
 روغن موتور بعد از استفاده در زمان مورد نظر دیگر هیچ خاصیتی ندارد یعنی نه چسبندگی لازم را دارد که بتواند از قطعات محافظت کند و نه قدرت جذب ذرات آلوده درون موتور را به خود دارد پس عملا کاربردی درون موتور ندارد و باعث می شود که استهلاک قطعات درونی موتور بالا رود. سر و صدای موتور افزایش یافته و در نتیجه موتور در کوتاه ترین زمان ممکن خراب شود. پس با توجه به هزینه های زیاد تعمیر موتور، بهتر است روغن موتور در زمان مناسب تعویض شود تا به قطعات درونی موتور خودرو آسیب وارد نگردد.

 زمان تعویض روغن موتور خودرو

 از لحاظ زمان با توجه به اینکه روغن موتور وقتی درون موتور خودرو قرار می گیرد، با اکسیژن در ارتباط است و  حتی در صورتی کیلومتری تردد نکند، بعد از حدود ۶ماه تمامی خاصیت های خود که چسبندگی و جذب ذرات است را از دست می دهد. شاید از لحاظ رنگ روغن موتور بعد از ۶ماه تغییری نکند اما از لحاظ خاصیت و کیفیت هیچگونه کیفیتی ندارد و  روغن موتور نیاز به تعویض دارد.  بعد از یک سال استفاده در صورتی که شما از خودروی خود  هیچگونه استفاده ای نکرده اید و قرار است در ادامه از خودرو استفاده کنید، حتماً باید اولین کاری که انجام می دهید روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید پس با توجه به مشخصاتی که روغن موتور باید داشته باشد و کاربرد روغن موتور، روغن موتور باید حداکثر هر ۶ ماه یکبار تعویض شود، حتی اگر کیلومتر لازم با روغن موتور تردد نشده باشد.

کیلومتر تعویض روغن موتور

از لحاظ کیلومتر نیز بسته به نوع کیفیت روغن موتور، عمر خودرو و نوع روغن موتور، زمان تعویض روغن موتور برای خودروهای مختلف متفاوت است. همانگونه که می دانید سه دسته روغن موتور وجود داد؛
روغن موتورهای معدنی، روغن موتورهای نیمه سنتتیک و روغن موتورهای تمام سنتتیک.
 با توجه به اینکه روغن موتورهای تمام سنتتیک کیفیت بالاتری نسبت به روغن موتورهای معدنی دارند، پس در صورتی که از این روغن موتورها برای خودروی خود استفاده می کنید، می توانید کیلومتر بیشتری تردد کنید. همچنین سطح کیفیت API نیز می تواند در نحوه ی محافظت روغن موتور در کیلومترهای بالا از خودروی شما داشته باشد. سطح استاندارد API یعنی در واقع کیفیت روغن موتور که  توسط دو حرف انگلیسی که حرف اول آن حتما S هست، نمایش داده می شود. البته این نکته برای روغن موتورهای بنزینی صادق است. سطح کیفی SN,SM,SL و انواع مختلف سطوح کیفی برای روغن موتور ها وجود دارد که هر آنچه حرف دوم از لحاظ حروف بندی انگلیسی در حرف بالاتری باشد، یعنی کیفیت روغن موتور بیشتر است. پس می‌توان کیلومتر بیشتری با آن تردد کرد.
عامل بعدی که در واقع تعیین کننده  زمان تعویض روغن موتور و کیلومتر مورد نظر است، قدمت خودروست. در صورتی که شما از خودروی قدیمی تر استفاده می کنید با توجه به اینکه آلودگی بیشتری ممکن است درون موتور خودرو باشد و درون موتور خودرو کثیفتر باشد، پس بهتر است زودتر روغن موتور خودرو را تعویض کنید. یک خودرویی که ۱۵ سال کار کرده، با خودروی صفر کیلومتر از لحاظ زمان تعویض و کیلومتر تعویض متفاوت است.
 با توجه به این معیارها و مجموعه ی آنها و همچنین شرکت‌های سازنده ی روغن موتور که هر کدام کیفیت متفاوتی برای محصولات خود ارائه می کند، شما می توانید تعیین کنید که چند کیلومتر با روغن موتور موجود در موتور خودروی خود می توانید تردد کنید. نرمال روغن موتور های داخلی برای یک خودروی میان رده در حالت روغن موتور نیمه سنتتیک شاید چیزی برابر با ۴ الی ۶ هزار کیلومتر متغیر است.
در مجموع با توجه به روغن موتور های موجود در بازار که کارشناسان “یزدان اویل” به شما پیشنهاد می‌دهند که حتما از روغن موتورهای با کیفیت تر استفاده کنید وهیچ روغن موتوری، چه خارجی و چه داخلی توانایی تردد بیش از ۶ الی ۷ هزار کیلومتر را برای شما فراهم نمی‌کند پس مواظب باشید که گول فروشندگان را نخورید و روی کیلومتر بیشتر از ۷ هزار برای هیچ روغن موتوری حساب باز نکنید.
بهترین زمان برای تعویض روغن موتور

 تعویض روغن موتور بعد از یکسال

 بعد از یکسال در صورتی که نیاز بود روغن موتور را تعویض کنید، حتما در سریعترین زمان ممکن پس از استارت زدن خودروی خوابیده، به اتوسرویس مراجعه کرده و سعی کنید بصورت کامل روغن موتور را تخلیه و حتما فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.تعویض فیلتر هوا و بقیه ی فیلترها نیز در این فاصله توصیه می شود. چرا که به با توجه به کهنه شدن و وجود روغن در این فیلتر ها، مخصوصاً فیلتر روغن، کاغذ های موجود در فیلتر روغن ممکن است فاسد شده باشند و در روغن موتور حل شوند که این موضوع می‌تواند روغن موتور را آلوده کرده و به آن آسیب وارد کند.
 پس حتماً فیلتر روغن را نیز با تعویض روغن موتور بعد از یکسال حتماً تعویض کنیم.  کارشناسان یزدان اویل در کنار شما هستند تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.  همیشه می توانید با کارشناسان ما در بخش نظرات و مقالات و یا صفحه ی تماس با ما در ارتباط باشید. ما در کنار شما هستیم و شما می توانید روی تجربه ی ما حساب باز کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • https://yazdanoil ir/تعویض-روغن-موتور-بعد-از-یکسال/ (2)
author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.