آموزش روغن موتور, روغن موتور یزدان اویل

بهترین زمان تعویض ضد یخ

ضدیخ، ضدجوش خودرو کاسپین 1 کیلوگرم (چهار فصل)

119,000 تومان
  • ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ
  • نقطه انجماد منفی 37 درجه سانتی گراد
  • قابل استفاده در کلیه فصول برای کلیه خودروها

ضدیخ و ضدجوش خودرو پارس سهند حجم 0.946 لیتر

109,000 تومان
  •  محافظت تا دمای ۳۷- درجه سانتی‌گراد
  •  قابل‌استفاده در تمام فصول سال
  • حجم یک کوارت معادل با 0.95 لیتر

ضدیخ، ضدجوش خودرو کراپ 1 کیلوگرم (0.89 لیتر)

79,000 تومان
  • ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ
  • عمر طولانی، پایه روغنی
  • چهار فصل
  • 1 کیلوگرم

ضدیخ و ضدجوش خودرو پارس سهند حجم 3.785 لیتر

339,000 تومان
  •  محافظت تا دمای ۳۷- درجه سانتی‌گراد
  •  قابل‌استفاده در تمام فصول سال
  • حجم یک گالن معادل با 3.785 لیتر

آب مقطر آرکا 2.5 لیتر

20,000 تومان
  • مناسب رادیاتور و باتری خودرو
  • قیمت مناسب و کاملا اقتصادی
  • کاملا رسوب گیری شده و با کیفیت

در خودروهای مختلفی که شما با آنها تردد می‌کنید مایعات مختلفی وجود دارند که این مایعات شامل بنزین، روغن موتور، روغن گیربکس، ضد یخ، روغن ترمز، روغن هیدرولیک و بقیه مایعات مختلف که بر اساس نوع خودرو ها ممکن است متفاوت باشند می شود. این روغن ها و این مایعات باید در زمان مناسب تعویض گردند، چرا که خاصیت خود را از دست خواهند داد. پس با توجه به این موارد شما باید مواظب زمان تعویض این مایعات باشید. یکی از مهم‌ترین مایعاتی است که شما باید به آن رسیدگی کنید ضد یخ می‌باشد؛ ضد یخ با کاربرد بسیار مهم خود در سیستم موتور و رادیاتور خودرو یکی از مهمترین مایعاتی است که حتماً باید به آن رسیدگی کرد در این مقاله در فروشگاه اینترنتی “یزدان اویل” سعی داریم در مورد کاربرد ضد یخ و زمان تعویض آن صحبت کنیم.

پس در صورتی که هر خودرویی دارید؛ میتوانید در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد زمان تعویض ضد یخ و کاربرد ضد یخ بیشتر باهم صحبت کنیم. یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

کاربرد ضد یخ چیست؟

ضد یخ همان طور که از اسمش پیداست مانع یخ زدن می شود. یعنی مایع درون سیستم خنک کننده موتور خودروی شما را از یخ زدن محافظت می‌کند. مایع درون رادیاتور به صورت چرخشی وارد موتور خودرو می شود و پس از عبور از موتور خودرو و خنک کردن موتور خودرو دوباره وارد رادیاتور شده و توسط رادیاتور کمی درجه حرارت آن پایین تر می آید (به اصطلاح خنک تر می شود) و دوباره از جهت دیگر وارد موتور خودرو می شود. این چرخه همواره ادامه دارد در فصول گرم سال وظیفه رادیاتور بسیار مهم است، چرا که باعث خنک کردن موتور خودرو می شود.

اما در فصل سرد شما باید از این مایع محافظت کنید. در فصل سرد نیز موتور خودرو به دلیل حرکت بسیار سریع قطعات داخلی آن باز هم گرم می‌شود و همین رادیاتور وظیفه خنک کردن آن را به عهده دارد. مایعی که درون این چرخه قرار می‌گیرد درصورتی که آب خالص باشد در هنگام سرد شدن هوا و رسیدن به زیر صفر درجه یخ می زند و با یه زدن آن در صورتی که خودروی شما یک شب تا صبح در محلی که هوای آن زیر صفر است پارک شده باشد باعث بالارفتن حجم مایع موجود در این محفظه شده که به تمام قطعات درونی موتور و رادیاتور فشار وارد می‌کند و باعث آسیب جدی به این قطعات میگردد. بنابراین شما باید از ضد یخ استفاده کنید، که در کنار آب مقطر یعنی آبی که رسوب ندارد از این به زدگی جلوگیری شود. با توجه به این که میزان ضد یخ مورد استفاده شما بسیار مهم است این نکته را باید داشته باشیم که هر خودرویی میزان ضد یخ متفاوتی دارد. پشت اغلب بسته بندی ضد یخ ها در مورد جدول فنی آن ها نوشته شده است.

خرید ضدیخ فلزی پارس ضدجوش سهند

قیمت ضدیخ فلزی پارس ضدجوش سهند

به عنوان مثال: در برخی از ضد یخ ها ممکن است این جدول را مشاهده کنید که پنجاه درصد _18 درجه: این بدین معناست که در صورتی که شما چهار لیتر مایع داشته باشید و دو لیتر آن را ضد یخ استفاده کنید این مایع تا _18 درجه سانتی‌گراد یخ نمی زند. حال باتوجه به نوع خودرو شما باید این نکته را در نظر بگیرید که چه مقدار ضد یخ برای خودروی شما نیاز است. ضد یخ یا ضد جوش: برخلاف تصور عامیانه ضد یخ و ضد جوش یک مایع هستند. به عنوان مثال شما یک بسته‌بندی یک لیتری ضد یخ یا ضدجوش تهیه کنید هم به عنوان ضد یخ استفاده می شود یعنی درواقع درجه انجماد آب را پایین تر می آورد و هم به عنوان ضد جوش استفاده می شود و در واقع درجه ی جوش مایع را بالا تر می برد‌‌. یعنی اگر قرار است در صد درجه سانتی‌گراد آب درون موتور به جوش بیاید با وجود ضد جوش در این مایع در صد و بیست درجه سانتی‌گراد به جوش می آید. پس درواقع ضد یخ و ضد جوش یک مایع هستند که باید در تمام فصول سال درون خودروی شما باشند چرا که در زمستان مانع یخ زدگی و در تابستان مانع جوش مایع موجود در موتور خودرو می شود. که درصورت جوش آمدن و یخ زدن باعث آسیب جدی و بسیار هزینه بری به قطعات داخلی موتور خودروی شما می شود.

چرا باید ضد یخ را تعویض کنیم؟

تعویض ضد یخ یکی از مهم ترین کارهایست که شما به عنوان دارنده ی یک خودرو باید انجام دهید. ضد یخ پس از یک سال کار، کاملاً و صددرصد خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند مانع از یخ زدن و یا جوش آمدن و یا خوردگی شود چرا که یکی از کاربرد های ضد یخ و ضد جوش، ضد زنگ بودن یا ضد خوردگی بودن آن است. پس با توجه به این مشخصات و این ویژگی ها شما باید هر سال در یک زمان منظم مایع درون محفظه رادیاتور و موتور خودروی خود را به صورت کامل تعویض کنید و به اندازه  کافی ضد یخ و آب مقطر را باهم ترکیب کرده و درون این محفظه بریزید. این کار را نیز توسط کارشناس مخصوص اتو سرویس ویا مکانیک خودرو باید انجام دهید‌. پس با توجه به این که ضد یخ قبلی دیگر خاصیت خود را ندارد هر سال یک بار شما باید ضد یخ را تعویض کنید.

نمایش مشخصات ضدیخ کاسپین

مشخصات ضدیخ کاسپین اصلی شرکتی

همانگونه که در پاراگراف قبلی گفته شد بهترین زمان تعویض ضد یخ هر سال به صورت یک سال، یک بار می باشد. یکی شما باید سالی یک بار ضد یخ و کل مایع موجود درون محفظه موتور و رادیاتور خودرو را تخلیه کرده و ضد یخ جدید و آب مقطر جدید برای این محفظه استفاده کنید. علت آن نیز مختلف است. اولین علت آن از بین رفتن خاصیت ضد یخ پس از یک سال است که این مایع در معرض حرارت بسیار بالا و طولانی در فصل تابستان و دمای بسیار پایین در فصل زمستان قرار می گیرد و در واقع کاملا خاصیت خود را از دست می دهد. و دیگر نمی تواند از خودروی شما محافظت کند پس باید به موقع تعویض شود. علت دوم آن ایجاد رسوب درون این محفظه می باشد. رادیاتور خودرو به دلیل ساختار شبکه ای خود و همچنین بالا رفتن حرارت این مایع در فصل تابستان، احتمال ایجاد رسوب درون این محفظه به شدت وجود دارد. پس با توجه به این موارد و وجود رسوب قطعا باید کامل محفظه ی ضد یخ و رادیاتور خودرو تخلیه شود و رسوب آن شسته شده و ضد یخ جدید درون آن دیده شود.

آیا مسافت طی شده در تعویض ضد یخ تاثیر دارد؟

جواب این سوال قطعا بله است. در صورتی که شما با خودروی خودتان بیشتر از یک خودروی سواری شخصی تردد می کنید باید حتما به این موضوع رسیدگی کنید که ضد یخ خودروی شما نیز خاصیت خود را زودتر از دست می‌دهد ‌ چرا که به عنوان مثال در فصل تابستان که خودرو تحت فشار گرما می باشد شدیداً با فشار زیادی همراه است که این باعث می گردد که ضد یخ تحت تاثیر دمای بسیار بالای بیشتری قرار گیرد و خاصیت خود را زودتر از دست دهد. این نکته نیز که خودرو در فصل سرد در شب های سرد تر تردد کند نیز در این موضوع تاثیر دارد و باعث می شود که ضد یخ خودرو نیاز به فعالیت بیشتری داشته باشد و مانع از یخ زدن آب شود پس این نکته نیز باعث می شود که ضد یخ زودتر از موعد ممکن نیاز به تعویض داشته باشد.

کلام آخر

یکی از مهم ترین مایعات موجود درون موتور خودرو ضد یخ و ضد جوش می باشد که باید به موقع یعنی سالی یک بار برای هر خودرویی تعویض گردد. تعویض آن باید به صورت کامل انجام شود نه به صورت سر ریز و درون محفظه رادیاتور و موتور کاملا شسته شده و همچنین آبی که با ضد یخ ترکیب می شود باید حتما آب مقطر یا جوشیده شده باشد چرا که خود آب معمولی ممکن است باعث ایجاد رسوب درون محفظه موتور خودرو شود حتما ضد یخ خودروی خود را سالی یک بار تعویض کنید و میزان ضد یخ مورد نیاز خودرویتان را از کارشناس بپرسید چرا که در صورت کم ریختن ضد یخ و یا زیاد ریختن آن باعث آسیب رسیدن موتور خودرو می‌گردد.

author-avatar

درباره علی یزدانیان

از کودکی، علاقه خاصی به خودروها داشتم و بالاخره در سال 90 وارد کار مورد علاقم، یعنی بررسی و فروش تخصصی "روغن موتور و انواع فیلتر" شدم. در اینجا میخوام تجربیاتم رو در مورد انواع محصولات روانکار و همچنین روش های نگهداری از خودرو با شما درمیون بزارم. همراه من باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.