آموزش تعویض روغن موتور, روغن موتور یزدان اویل

آیا روغن ترمز باید عوض شود؟

تعویض روغن ترمز

آیا روغن ترمز باید تعویض شود؟

سلام به همراهان همیشگی یزدان اویل.
سیستم ترمز خودروها یکی از مهمترین و حساس ترین سیستم های خودروست که با جان و مال افراد به صورت مستقیم در ارتباط است. کلا ترمز خودرو مهمترین قطعه و حیاتی ترین قطعه در هر خودروییست.
در هر وسیله نقلیه ی دیگری به غیر از خودرو نیز ترمز یکی از مهم‌ترین ابزار آلات مورد استفاده رانندگان خودروهای مختلف است. ترمز خودروها این روزها با سیستم های جدیدی مشغول به کار هستند به گونه‌ای که شما با یک اشاره ی ساده به پدال ترمز می توانید خودرویی با وزن بالای یک تن را نیز در آن واحد نگه دارید. ترمز خودروها با توجه به حساسیت بالایی که دارند و می توانند جان و مال افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند، پس حتماً باید به این سیستم رسیدگی‌های لازم انجام شود. یکی از روشهای رسیدگی به سیستم ترمز خودرو تعویض به موقع روغن ترمز آن و رسیدگی به روغن ترمز آن می باشد. در این مقاله سعی داریم این سوال را پاسخ دهیم که آیا روغن ترمز باید تعویض شود یا خیر. پس همراه ما باشید تا بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهیم.

جهت مشاهده و خرید انواع روغن ترمز روی دکمه رو به رو کلیک کنید.

 روغن ترمز و انواع آن

روغن ترمز یک مایع می باشد که در سیستم ترمز خودرو استفاده می گردد و شما می توانید از این مایع برای محافظت از قطعات سیستم ترمز خودروی خود استفاده کنید. از روغن ترمز برای انتقال نیرو بین سیستم ترمز و لنت ها در چرخ ها استفاده می گردد و باید سر زمان مناسب روغن ترمز را تعویض کرد. روغن ترمز در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد. دو نوع رایج روغن ترمز با دو استاندارد دات ۳ و دات ۴ می باشد. این دو نوع استاندارد رایج ترین نوع روغن ترمز در دنیاست که البته در نسخه‌های جدید خودرو های به روز دنیا روغن ترمز های DOT4/1 وDOT5 نیز تولید شده است.
اما هم اکنون بیشتر خودروهای موجود در بازار ایران از روغن ترمز های دات ۴ و یا دات ۳ استفاده می کنند. روغن ترمز رنگ مخصوص به خود را دارد. روغن ترمز ها نیز اغلب به دو رنگ تقسیم بندی می شوند؛
روغن ترمز آبی و روغن ترمز زرد.
بیشتر روغن ترمز های آبی دات ۴ و بیشتر روغن ترمز های زرد دات ۳ هستند البته روغن ترمز های دات ۳ آبی رنگ نیز وجود دارد که بسیار نایاب و کمیاب و کم استفاده هستند. شرکت ها و برندهای مختلف در بازار روغن ترمز را تولید میکنند. دقت کنید حتما باید از روغن ترمز های استاندارد و با کیفیت برای خودروی خود استفاده نمایید چرا که در صورت استفاده از روغن ترمز های بی کیفیت به سیستم ترمز شما آسیب وارد می گردد.

آیا روغن ترمز باید عوض شود؟

روغن ترمز باید به موقع عوض شود چون این مایع نیز فاسد می‌شود و کارکرد خود را از دست می دهد هر دو سال یک بار یا حداکثر هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تردد با خودرو زمان تعویض روغن ترمز است. روغن ترمز باید به صورت کامل تعویض گردد به صورت کامل به معنای آن است که تنها منبع روغن ترمز را نباید در نظر بگیریم بلکه کل سیستم ترمز و شلنگ هایی که از منابع ترمز به چرخ ها می رود باید روغن موجود در آن تعویض گردد که این امر تنها با دستگاه های مخصوصی که در بیشتر تعویض روغنی ها در حال حاضر موجود است انجام می گردد.

تعویض روغن ترمز

بهترین دلایل تعویض روغن ترمز


دقت کنید تعویض صرفاً منبع روغن ترمز برای این کار کافی نیست، بلکه در صورتی که شما فقط منبع روغن ترمز را تعویض کنید با روشن شدن خودرو و حرکت آن روغن ترمز قدیمی که در لوله های دیگر سیستم ترمز وجود دارد با روغن جدید ترکیب میشود و روغن جدید هم خاصیت نو بودن و جدید بودن خود را از دست داده و کاملاً کهنه می گردد. پس بهتر است اگر قرار است روغن ترمز را تعریف کنید به صورت کامل و جامع تمام روغن ترمز موجود در سیستم ترمز خودروی خود را تعویض کنید.

چه تعداد روغن ترمز برای تعویض کامل مورد نیاز است؟

سیستم ترمز خودرو ها با توجه به اینکه بهتر است تمام روغن ترمز موجود در خودرو به صورت کامل تعویض شود، شما باید دقت کنید که به تعداد کافی را تهیه کنید تا بتوانید آن را به صورت کامل تعویض کنید. حجم بسته بندی روغن ترمز ها در حال حاضر آنچه که عرف بازار است چیزی حدود ۲۵۰ میلی لیتر است.
برای تعویض کامل سیستم ترمز با توجه به اینکه در ابتدا یک الی دو بسته روغن ترمز برای شستشوی سیستم ترمز توسط دستگاه مخصوص استفاده میشود، چیزی حدود ۴ الی ۵ عدد روغن ترمز با حجم ۲۵۰ میلی لیتری باید تهیه شود تا روغن ترمز خودرو های ایرانی مانند پژو و پراید و بقیه ی خودروها به صورت کامل تعویض گردد. دقت کنید که حتما روغن ترمز باید استانداردهای لازم و متناسب با خودروی شما را داشته باشد.

استانداردهای لازم روغن ترمز

هر خودرویی روغن ترمز مخصوص به خود را دارد. از لحاظ رنگ و استاندارد روغن ترمز ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند. روغن ترمز در دو نوع DOT4 و DOT3 در بازار موجود است که در دو رنگ آبی و زرد ارائه میگردد. در دفترچه راهنمای هر خودرو در بخش نگهداری نوشته شده است که روغن ترمزی که برای خودروی شما استفاده می گردد باید چه رنگی باشد، روغن ترمز خودرو های جدیدتر بیشتر به رنگ آبی و از استاندارد دات۴ بهره می‌برند و بیشتر خودروهای قدیمی تر از روغن ترمز های دات۳ یا زرد رنگ استفاده می کنند. همچنین روی درب منبع روغن ترمز نیز استاندارد لازم اغلب نوشته شده است که تحت عنوان دات۳ و دات۴ ارائه می گردد. شما باید هنگامی که قرار است روغن ترمز را تعویض کنید حتما از روغن ترمز هایی با استاندارد هایی که روی درب روغن ترمز یا دفترچه ی راهنمای خودرو نوشته شده است استفاده کنید. به فرض مثال اگر روی درب منبع روغن ترمز خودروی شما عبارت دات ۴ نوشته شده است یا در دفترچه راهنمای آن عبارت دات ۴ نوشته شده است باید از روغن ترمز های آبی رنگ دات ۴ استفاده نمایید در غیر این صورت خسارت و آسیب جدی به قطعات ترمز خودروی شما وارد می گردد. نباید از روغن ترمز های دیگر برای سرریز استفاده کرد.

سرریز روغن ترمز

نیز ممکن است به دلیل روان بودن و مایع بودن آن نشتی های مختلفی در جاهای مختلف مسیر کارکرد خود پیدا کند در صورت کاهش آن برای سرریز کردن روغن ترمز بهتر است که از همان مارک و برندی که در ابتدا به عنوان روغن ترمز برای خودرو استفاده شده است، در ادامه نیز استفاده گردد. حتماً دقت کنید که روغن ترمز باید استانداردهای لازم برای تعویض را داشته باشد.

 نتیجه گیری در مورد روغن ترمز

در این مقاله سعی کردیم این سوال را بررسی کنیم که آیا روغن ترمز باید تعویض شود یا خیر و به این نتیجه رسیدیم که بعد از هر دو سال یکبار یا هر ۶۰ هزار کیلومتر باید روغن ترمز را به صورت کامل تعویض کرد. حتما مواظب باشید که روغن ترمز خود را هر دو هفته یکبار بررسی کنید تا در صورت کاهش علت آن را جویا شوید. در صورتی که روغن ترمز به صورت کاهشی روند خود را طی کند باید علت بررسی شود چرا که ترمز یکی از حساس ترین سیستم های خودرو می باشد که با جان افراد سر و کار دارد.
پس حتما مواظب باشید که روغن ترمز که یکی از مهم‌ترین مایعات خودروست به موقع به آن رسیدگی و تعویض گردد. یزدان اویل در کنار شماست تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید. در صورتی که تجربه ای در زمینه ی انواع روغن ترمز و زمان تعویض روغن ترمز دارید میتوانید در بخش نظرات همین مقاله با ما درمیان بگذارید. ما در کنار شما هستیم تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “آیا روغن ترمز باید عوض شود؟

  1. بهرام آشوری گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

    1. یزدان اویل گفت:

      مشاوره رایگان هست.

  2. سعید مقدم گفت:

    امکان خرید حضوری ازتون هست؟

    1. یزدان اویل گفت:

      بله
      آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی، روبه روی بانک تجارت، فروشگاه روغن موتور یزدانیان.
      شماره تماس: 06633418777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.